آیا میشه گرامر رو از طریق مکالمه یاد گرفت؟
در این قسمت میخواهیم ببینیم آیا میشه گرامر رو از طریق مکالمه یاد گرفت؟ یا فقط روشهای سنتی تدریس گرامر کارآمد هستند؟
خیلی وقتها این بحث بین مدرسهای زبان وجود داره که آیا واقعا این نحوه سنتی تدریس گرامر به صورت آموزش ساختار و قوانین، کارآمد هست یا نه؟ آیا واقعا یادگیری زبان به همین شکله؟
یک باور غلط درباره گرامر:
خیلی از مدرسها اعتقادشون اینه که زبان آموزان پول میدن یا شهریه پرداخت میکنن که یک گرامر یاد بگیرن یا نمیدونم یک سری لغات یا کلمات جدید قلمبه و سلمبه یاد بگیرن و وقتی که شما بهشون گرامر تدریس میکنین به روش سنتی یا یک سری کلمات رو بهشون میگین هر چه قدر هم سخت باشه مهم نیست چون اونها این حس رو پیدا میکنن که دارند یک چیزی رو یاد میگیرن.
اگر بخوایم مثالی بزنیم، تدریس گرامر به این شکل و صحبت کردن در مورد یک سری قواعد و ساختارهایی که ممکنه اصلا خیلی هم کارآمد نباشه و خیلی سخت به نظر برسه بیشتر شبیه به لباسهای شکیلیه که این نمایندههای فروش شرکتها میپوشن. اونها ممکنه اصلا خودشون هیچ ایدهای هم نداشته باشن که چکار دارن میکنن اما با یک سری استراتژیکها، سعی میکنن اون کالاشون رو بفروشن حالا متاسفانه بعضی از اساتید اینجوری هستن که یک جوری در مورد گرامر صحبت میکنن یا یک سری از لغات خیلی ناکارآمد و اما قلمبه و سلمبه به کار میبرن که زبان آموز این حس بهش دست میده که آره داره واقعا یک چیزی یاد میگیره ولی در صورتی که این جوری نیست .
مکالمه و ضمیر ناخودآگاه :
زبان یعنی مکالمه، در وهله اول توانایی صحبت کردن، شنیدن و متوجه شدن . همیشه یادتون باشه یک رمز و راز کوچکی در مورد یادگیری زبان اینه که، زبان یک چیزیه که باید طبیعی و به صورت ناخودآگاه اتفاق بیفته، یک پروسهی عمدتا ناخودآگاه و طبیعی هست که تنها چیزی هم که باعث میشه توش پیشرفت کنین اینه که به صورت مداوم در معرض دادههای زبانی قابل درک باشین.
صدها دوره آموزشی و حرفه ای برای امادگی آزمونهای زبان انگلیسی در جهان وجود داره و هرکدوم شامل نقطه ضعفها و قوتهایی هستند. ما در تیم آکادمی 24talk با شناخت این نیازها مثل تمرینهای مستمر روزانه زبان انگلیسی، همچنین موضوع محور بودن جلسات آموزشی، همچنین وجود یک پشتیبان برای راهنمایی، تصحیح خطاهاو هدفمند کردن آموزش شما در کنار زبان آموزانی که هم سطح شما هستن آماده کردیم که این دوره باعث تقویت و ارتقا سطح زبان شما زبان اموزان عزیز خواهد شد. اگر هدف مشخص، فرصت معین و تصمیم قاطع برای یادگیری زبان دارین، دوره صرفا مکالمه برای شما طراحی شده است.
حالا قابل درک یعنی چی؟
قابل درک یعنی این که اون مهارتهای زبانی که میخواین یاد بگیرین یک مقدار خیلی کمی از اون سطح دانش زبانی شما بالاتر باشه به طوری که شما بتونین به صورت ناخودآگاه درکش کنین و بزرگترین وظیفهی یک معلم اینه که نسبت به سطح زبانی شما بتونه داده زبانی قابل درک براتون فراهم کنه یعنی یه چیزی که تقریبا بدونه که نیاز به تدریسه گرامر یا لغتی شما بتونبن به صورت ناخودآگاه درکش کنین معنیش رو بفهمین و بتونین ازش استفاده کنین.
خب حالا اساتید چه کمکی میتونن بکنن ؟
1) مدرس زبان باید بتونه یک داده زبانی طبقه بندی شده فراهم کنه برای شما یعنی نسبت به اون سطح که توش هستین یک سری مطالب رو فراهم کنه که بسار نزدیک به اون سطح شما و اندکی بالاتر باشه
2) مدرس باید بتونه یک عنوانی رو پیدا کنه واسه درسش که یک جورایی به زبان آموزش مرتبط باشه اونها بهش علاقه مند باشن یعنی در حدی که زبان آموز واقعا تشویق بشن که به خاطر اون موضوع صحبت کنن و ارتباط برقرار کنن یعنی این طوری بگم که انگار یادگیری زبان فراموش بشه و اون زبان آموز واقعا بخواد در مورد اون موضوع صحبت کنه.
3) مدرس باید تمرکزش بر توانایی ارتباط برقرار کردن زبان آموز باشه یعنی مثلا آقا اگر قراره یک داستان بگه آیا اون نکات اصلی داستان رو داره بیان میکنه و میتونه اونها رو به مخاطبش منتقل کنه یا مثلا اگر داره از اصطلاحات استفاده میکنه آیا اونها رو در موقعیتهای درست به کار میبره، بیشتر باید دنباله موفقیت برقراری ارتباط باشه تا اینی که بخواد مثلا کوچکترین جزئیات رو تصحیح کنه و درستشون کنه.
4) تصحیح خطاهای زبان آموز، اون مدرس خیلی باید حساس باشه روی این قضیه که چه وقتی و چطور بخواد یک بازخورد یا فیدبک به زبان آموزش بده در مورد حالا یک نکته گرامری یا یک کلمه یا اصطلاحی که درست استفاده نشده چرا که کاملا طبیعیه. ما دوست نداریم یعنی زبان اموز طبیعتا سرخورده میشن وقتی که یکی داره کلا اکثر اوقات اینها رو تصحیح میکنه و این حس رو به اونها میده که شما قابلیت صحبت کردن نداری پس فقط اون چیزهایی که خیلی اساسی و مهم هستن و در راه برقراری ارتباط قرار میگیرن رو سعی کنین به یک روش صحیحی تصحیح کنین
در اخر اگر بخوایم بگیم که در مورد گرامرهای پیچیده و سخت صحبت کنیم باید این رو به یک روش معقول و جذابی انجام بدیم یعنی اگر فرضا بخوایم یک لغت جدید آموزش بدیم سعی کنیم اون لغت رو در یک موقعیتی که برای زبان آموز جذاب هست عنوان کنیم یا اگه یک نکتهی گرامری هست فرضا اگه یه زبان آموز یک جایی کم میاره واسه بیان کردن یک موضوعی و خیلی نیاز داره به اون نکته میتونیم اون جا یک نکته گرامری پیچیده براش بگیم چون قطعا اون احساس نیازش باعث میشه که اون رو بهتر یاد بگیره.
امبدوارم مقاله آیا میشه گرامر رو از طریق مکالمه یاد گرفت؟ برای شما مفید واقع شده باشد.
منبع: verbling