در برنامه مکالمه انگلیسی در محل کار: تماس تلفنی با مشتری می بینیم که رییس شرکت تیپ تاپ تریدینگ Tip Top Trading به آنا میگه که باید اصول درست صحبت کردن با مشتری پشت تلفن رو یاد بگیره. برای این کار آنا از همکارش دنیز کمک میگیره و توصیه های مفیدی هم میشنوه. آنا و دنیز اول کمی مدل صحبت کردن پشت تلفن رو تمرین می کنن تا اینکه یه تماس واقعی به شرکت زده میشه و حالا آنا باید به این تماس پاسخ بده. به نظرتون از پسش بر میاد؟

اصطلاحاتی برای تماس تلفنی با مشتری

این قسمت از مکالمه انگلیسی در محل کار: تماس تلفنی با مشتری به توضیح اصطلاحاتی می پردازه که با استفاده از اون ها میتونی با مشتری ها پشت تلفن به صورت حرفه ای و مودبانه صحبت کنی.

عباراتی که از این برنامه یاد میگیری این هاست:

Hello? Tip Top Trading. This is Anna speaking.

سلام شرکت تیپ تاپ تریدینگ، بفرمایید. من آنا هستم.

Hello? Anna speaking.

سلام بفرمایید؟ من آنا هستم.

Hello Mrs Smith, how can I help you?

سلام آقای اسمیت چطور می تونم بهتون کمک کنم؟

Hello Mrs Smith, how are you?

سلام آقای اسمیت حالتون چطوره؟

I’m really sorry, he’s not available at the moment. Can I take a message?

واقعا شرمنده تون هستم، ایشون الان در دسترس نیستن. می تونم پیامتون رو بهشون برسونم؟

I’m afraid he’s busy – shall I ask him to call you back?

متاسفانه الان سرشون شلوغه، می خواین بهشون بگم بعدا باهاتون تماس بگیرن؟

Thank you for calling, goodbye.

ممنون تماس گرفتین، خداحافظ.

سوال چالشی برای تست مهارت شنیدن:

What does Seb Lime want Anna to do?

آقای لایم از آنا می خواد چه کاری انجام بده؟

هنگام تماشای این برنامه سعی کن به حرف‌هایی که بین شخصیت‌های مختلف رد و بد میشه خوب گوش کنی تا جواب این سوال رو پیدا کنی.

برای این که جوابت رو چک کنی، به انتهای صفحه برو و جواب درست رو اونجا ببین.

BBC English at Work: 15 – Seb Lime – More about telephone manner

متن انگلیسی:

Anna
(answering the phone) Yes?

Denise
Stop! That’s all wrong. I’m going to call you again. This time…

Narrator
Hello. Here we are in the middle of a telephone training session with Denise and Anna. What fun!

Denise
…this time, you don’t say ‘yes’ when you answer, it’s rude. Call me and I’ll show you how it’s done.
(sound of 4-digit dialling, then phone rings)
Hello? Tip Top Trading.

Anna
Wow, that’s good.

Denise
And, you can say your name. Hello? Tip Top Trading. Denise speaking. Try it.
(dialling, then ring)

Anna
Hello? Tip Top Trading. Denise speaking.

Denise
No!

Anna
What?

Denise
Say: “Anna speaking!”

Anna
Oh, sorry, I’m so stressed by all this. Hello Anna speaking.

Denise
You sound like you’re sitting on a pineapple. Listen to my voice: Hello? Denise speaking.

Anna
Hello? Anna speaking.

Denise
Good. Now, when the person has introduced themself – this is Mrs Smith or whatever, say: Hello Mrs Smith, how can I help you? Or, if you know them already, you might say: Hello Mrs Smith, how are you?

Anna
Okay, what if Mrs Smith wants to speak to Tom but he’s not there?

Denise
You say: “I’m really sorry, he’s not available at the moment. Can I take a message?” Or: “I’m afraid he’s busy, shall I ask him to call you back?”

Anna
Okay.

Denise
And, to end a conversation, you can say: “Thank you for calling, goodbye.” Let’s do another practice!
(phone rings)

Anna
Hello? Tip Top Trading.

Denise
Hello, this is Mrs Smith.

Anna
Hello Mrs Smith, how can I help you?

Denise
I’d like to speak to Tom please.

Anna
I’m really sorry, he’s not available at the moment. Can I take a message?

Denise
That’s okay, I’ll try again later.

Anna
Okay. Thank you for calling, goodbye.

Denise
Excellent!
(phone rings)
Oh!

Anna
How did you call me without dialling?

Denise
I didn’t, that’s a real call!

Anna
Oh no, I’m all nervous now. Hello? Tip Top Trading. This is Anna speaking.

Mr Lime
Hello Anna, this is Seb Lime.

Anna
Sublime?

Mr Lime
Mr Lime from Citrus Ventures. But I think we should be on first name terms now, so call me Seb.

Anna
Okay, er, Seb. How can I help you?

Mr Lime
I just wanted to say again that your Imperial Lemon is fantastic… and I was wondering if you’d like to do lunch with me sometime?

Anna
Lunch? Er…

Narrator
I knew it! Mr Lime is interested in more than just your lemons!

Anna
Would you like to discuss the Imperial Lemon?

Mr Lime
Forget the lemons Anna! The reason I want to see you is more of a personal nature.

Anna
Personnel? Er… Can I call you back? I’m afraid I’m a bit busy at the moment…

Mr Lime
…bbbut…

Denise
Well Anna! Mr Lime eh?

Anna
Oh dear Denise, I think I need a bit more help from you. He wants to talk about personnel…people, staffing…

Denise
Are you sure? I think he means a personal nature, not personnel! That Mr Lime!

Anna
Oh!

Narrator
Mr Lime indeed. Anyway, Anna had an excellent phone manner. Let’s hear those phrases again:

Hello? Tip Top Trading. This is Anna speaking.

Hello? Anna speaking.

Hello Mrs Smith, how can I help you?

Hello Mrs Smith, how are you?

I’m really sorry, he’s not available at the moment. Can I take a message?

I’m afraid he’s busy – shall I ask him to call you back?

Thank you for calling, goodbye.

But how is Anna going to handle Mr Lime’s request? I can’t wait till next time! Bye!

جواب سوال چالشی مهارت شنیدن:

What does Seb Lime want Anna to do?
To go for lunch with him.

جواب: باهاش ناهار بره بیرون.

اگه برای تمرین بیشتر به کمک نیاز داشتی پیشنهاد می‌کنم تو دوره‌ی مکالمه زبان انگلیسی آکادمی ۲۴talk شرکت کنی. این دوره کاملا آنلاین و به صورت کلاس‌های چهارنفره برگزار میشه. دوره ی مکالمه زبان انگلیسی ۲۴talk سطح بندی داره و تمرکزش روی مکالمه است و بهت کمک میکنه تا در کوتاه ترین زمان انگلیسی رو طبیعی و روان صحبت کنی و بتونی با انگلیسی زبان‌ها راحت ارتباط بگیری!

برای دسترسی به قسمت های قبلی این برنامه از صفحه ی مکالمه انگلیسی در محل کار آکادمی مجازی زبان انگلیسی ۲۴talk دیدن کنید.