در برنامه مکالمه انگلیسی در محل کار: راه و چاه می بینیم که دنیز برگشته سر کارش در شرکت تیپ تاپ تریدینگ و با رییسش پال سر شرایط کاری جدید مذاکره کرده. حالا دنیز قراره یاد بگیره که چطور یه مدیر فروش خوب بشه و تو این راه آنا باید بهش کمک بکنه. آیا آنا میتونه همه چیزهای لازم رو به دنیز یاد بده تا بتونه یه مدیر باکفایت بشه؟ این قسمت از پادکست رو گوش کن تا با چند اصطلاح کاربردی برای وقتی که داری به یه همکار جدید راه و چاه رو یاد میدی آشنا بشی.

اصطلاحاتی برای نشان دادن راه و چاه به همکار جدید

این قسمت از مکالمه انگلیسی در محل کار: راه و چاه به توضیح اصطلاحاتی می پردازه که با استفاده از اون ها میتونی به یه همکار جدید کارش رو آموزش بدی.

عباراتی که از این برنامه یاد میگیری این هاست:

Let me show you the ropes.

بذار بهت راه و چاه رو یاد بدم.

Watch what I do for a while.

یه مدت نگاه کن ببین من چی کار میکنم.

Why don’t you make a start on this?

چرا کارت رو این شروع نمی کنی؟

I’m here to help, so please ask me if you need to know what to do.

من آماده ام که بهت کمک کنم پس لطفا هر چیزی که نیاز داشتی بدونی چطوری انجام میشه رو ازم بپرس.

سوال چالشی برای تست مهارت شنیدن:

What task does Anna give Denise to do first?

آنا برای تسک اول از دنیز می خواد چی کار کنه؟

هنگام تماشای این برنامه سعی کن به حرف‌هایی که بین شخصیت‌های مختلف رد و بد میشه خوب گوش کنی تا جواب این سوال رو پیدا کنی.

برای این که جوابت رو چک کنی، به انتهای صفحه برو و جواب درست رو اونجا ببین.

BBC English at Work: 55-To show you ropes Language for telling someone what to do

مکالمه انگلیسی در محل کار: دستورالعمل کاری

متن انگلیسی:

Tom
Quick, gather round, here she comes.

Anna
Welcome back Denise, we just couldn’t survive without you.

Denise
Oh bless you.

Narrator
Yes welcome back to Tip Top Trading Denise. Paul, the boss, was a little hasty in getting rid of her so now he’s asked her back but negotiated some new conditions which include learning how to be a Sales Executive, like Anna. But who’s going to show her what to do?

Paul
Oh, hello Denise. Nice to have you back. I suppose I had to eat my words didn’t I?

Denise
Yes, well it makes a change from biscuits! Now, where have you put my stapler and my red pens?

Paul
Don’t worry about that, I’ve got you a new stapler and a new desk, right here next to Anna.

Denise
Oh lovely.

Paul
Well you wanted some experience in sales, so I thought Anna could show you the ropes.

Anna
Ropes? I don’t have any ropes!

Narrator
Anna, if you ‘show someone the ropes’ it means you explain to someone how to do the job. You’ll be great at that.

Anna
Oh I see. Well I might know what to do but I’m no good at explaining it to someone else.

Narrator
Well the best way is to start at the beginning. Why not suggest to her to ‘watch what I do’, or give her some of your tasks and say ‘please could you make a start on these?’ and then reassure her by saying ‘I’m here to help so please ask me if you need to know what to do.’ Good luck.

Anna
Thanks! So Denise, it’s nice to have you back, how’s your new desk?

Denise
Much bigger than my old one – and look, it goes up….and down.

Anna
Yes it does.  OK, shall we make a start then and I’ll show you the ropes.

Denise
Oh yes Anna, of course Anna. Do I need to use the phone?

Tom
I reckon you’re quite experienced with the phone already Denise!

Anna
Thank you Tom. We won’t make any calls yet, just watch what I do for a while.  Look, I’m just checking our database so see who we haven’t called for a while.

Denise
Oh yes.

Anna
I’m just checking the dates here…in fact Denise, why don’t you make a start on this.

Denise
Of course…oh look, my phone’s ringing.

Tom
Are you going to answer it then?

Denise
Oh right. Hello, Tip Top Trading, Denise speaking…oh hello Marge! (To Anna) It’s Marge, Anna!

Anna
Oh right. I’ll leave you to it – I’m here to help, so please ask me if you need to know what to do.

Denise
OK Anna, I won’t be long. So Marge, how did it go the other night? Really? Really! Well, I’m sitting at my new desk…

Tom
Nice to have her back hey?! Some Sales Exec she’s going to be!

Narrator
Everyone has to start somewhere Tom! Now Anna is helping – or coaching – Denise I’m sure she’ll become an excellent worker. Here are some of the phrases Anna used to help her:

Let me show you the ropes.

Watch what I do for a while.

Why don’t you make a start on this?

I’m here to help, so please ask me if you need to know what to do.

Narrator
Let’s find out how Denise is getting on.

Denise
So I said to him, it’s just not my colour…yes exactly…hold on Marge, everyone’s looking at me. I’d better call you back. Yes, tonight. Bye!

Tom
Hmm, you’ve certainly got a good phone manner. Do you think you could order some pens now, we’ve run out.

Denise
That’s not my responsibility anymore.

Tom
Err, I think it is.

Denise
Isn’t!

Tom
Is.

Denise
Isn’t!

Anna
You two, please!

Tom
Well, she’s got time for personal calls but not to order pens. Oh hold on….Oh Hi Jim, how’s things? Yeah! Did you catch the match last night? What a goal!

Denise
Really!

Narrator
Oh dear Anna. Things aren’t going well. It’s time to sort things out again but what are you going to do? Join us again next time to find out. Bye!

جواب سوال چالشی مهارت شنیدن:

What task does Anna give Denise to do first?
Checking the database of clients to see who hasn’t been called for a while.

جواب: دیتایس مشتری ها رو چک کنه تا ببینه کی چندوقتیه تماس نگرفته

امیدوارم از مکالمه انگلیسی در محل کار: راه و چاه لذت برده باشی.

اگه برای تمرین بیشتر به کمک نیاز داشتی پیشنهاد می‌کنم تو دوره‌ی مکالمه زبان انگلیسی آکادمی ۲۴talk شرکت کنی. این دوره کاملا آنلاین و به صورت کلاس‌های چهارنفره برگزار میشه. دوره ی مکالمه زبان انگلیسی ۲۴talk سطح بندی داره و تمرکزش روی مکالمه است و بهت کمک میکنه تا در کوتاه ترین زمان انگلیسی رو طبیعی و روان صحبت کنی و بتونی با انگلیسی زبان‌ها راحت ارتباط بگیری!

برای دسترسی به قسمت های قبلی این برنامه از صفحه ی مکالمه انگلیسی در محل کار آکادمی مجازی زبان انگلیسی ۲۴talk دیدن کنید.