راهنمای کامل رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1
راهنمای رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1 در یک نگاه | |
مدت زمان: | 20 دقیقه |
تعداد سوال | 1 |
نوع سوال | گزارش نویسی براساس داده های جدول یا نمودار |
تعداد کلمات | حداقل 150 کلمه |
نمره | یک سوم کل نمره رایتینگ |
بخش رایتنیگ آزمون آیلتس آکادمیک که مربوط به مهارت نوشتن است دو بخش یا تسک (task) دارد که در هر تسک یک سوال پرسیده میشود و مدت زمان کل این بخش یک ساعت است. ما در این مقاله، راهنمای کامل رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ را در اختیار شما میگذاریم تا بتوانید نمره ی ایده آل خود را با خیال راحت از این بخش آیلتس بدست بیاورید.
در این مقاله، ابتدا با مبانی رایتینگ تسک 1 آشنا میشویم، سپس چند نمونه سوال را با هم بررسی میکنیم و در آخر برای بالا بردن نمره در این بخش به شما چند نکتهی مهم و مفید یاد میدهیم.
مبانی رایتینگ آیلتس تسک 1 – IELTS writing Task 1
برای تسک یک 20 دقیقه وقت دارید تا حداقل 150 کلمه بنویسید. نوع مقاله بسیار شبیه گزارش ماهانه ای است که کارمندان یک شرکت به مافوق خود میدهند: مدیر شرکت فقط دنبال اعداد و داده های مرتبط با عملکرد شرکت است نه چیزی بیشتر. برای تسک یک رایتینگ هم شما در وضعیت مشابه ای هستید. یک یا دو نمودار یا جدول در اختیار دارید و باید یک گزارش کوتاه درمورد اطلاعات نمودار بنویسید. به همین راحتی.
یکی از چهار مورد مهم در نمره دهی تسک یک رایتینگ که در انتهای راهنمای کامل رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ خواهید خواند، “Task Achievement” است. یعنی توان شما برای پاسخ مناسب، دقیق و مرتبط به سوال در حداقل 150 کلمه. (منبع: IELTS, Test format in detail)
به عبارت ساده تر، برای اینکه از این بخش نمرهی کامل بگیرید باید به تمام نکات و جزییات سوال دقت کنید و دقیقا همان چیزی که از شما خواسته شده را بنویسید، نه کمتر نه بیشتر. حتما دقت کنید که هیچ مورد بی ربطی را در گزارش خود ننویسید وگرنه از نمره تان کم میشود.
پس چه مواردی را باید در تسک یک رایتینگ آیلتس آکادمیک بنویسم تا نمره ی بالایی بگیرم؟
با راهنمای کامل رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ با ما همراه باشید تا به جواب سوالتان برسید.
زمان بندی و مراحل رایتینگ تسک 1 آیلتس آکادمیک
زمان بندی برای این بخش به سرعت شما در نوشتن و زمانی که قبل از شروع به نوشتن به فکر کردن به موضوع و نوت برداری نیاز دارید، بستگی دارد. اگر این دو مورد را کنار بگذاریم، یک مدل زمان بندی هست که برای اغلب افراد مناسب است، که البته شما می توانید بسته به نیاز خود آن را تغییر دهید:
- خواندن سوال و آماده سازی متن مقاله در ذهن: 3-5 دقیقه
- نوشتن مقاله: 10-15 دقیقه
- بازخوانی و ادیت: 3-5 دقیقه
تفاوت تسک 1 و تسک 2 رایتینگ آیلتس آکادمیک
بخش رایتینگ آیلتس آکادمیک دو تسک دارد که این دو تسک کاملا متفاوت هستند. تسک 2 یک مقاله 5-پاراگرافی است که در آن باید نظر خود را در مورد موضوع مطرح شده بنویسید.
تسک دو هم نمره ی بیشتری از تسک یک دارد و هم زمان بیشتری میبرد. شاید این موضوع وسوستان کند که کلا آمادگی برای تسک یک را کنار بگذارید اما توصیه ما این است که به هیچ عنوان این کار را نکنید! درست است که تسک دو نمره بیشتری دارد و باید برایش کاملا آماده باشید اما مطمئن باشید مطالعه برای آمادگی کامل برای تسک یک هم بسیار ارزشمند است. درواقع با آمادگی کامل برای این تسک میتوانید مطمئن باشید که هیچ دقیقه ای را تلف نمیکنید.
پیش از نوشتن: خواندن صحیح سوالات تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک
قبل از هرچیز باید روش صحیح خواندن سوال را یاد گرفت تا وقت هدر نرود. منظور از خواندن صحیح سوال درواقع نحوه ی آنالیز کردن نمودارها، جدول ها و چارت هایی است که قرار است درموردشان گزارش بنویسید. در نگاه اول این تصاویر اغلب پیچیده به نظر می رسند اما واقعیت این است که قرار نیست توانایی شما در خواندن نمودار تست شود پس نیازی هم به انجام محاسبات پیچیده ریاضی نیست.
یادتان باشد که آزمون آیلتس فقط توانایی شما در استفاده از زبان انگلیسی را می سنجد.
در تسک یک رایتینگ تنها چیزی که قرار است سنجیده شود مهارت شما در استفاده صحیح و مناسب از زبان انگلیسی برای گزارش نویسی از روی اطلاعات نمایش داده شده در جدول یا نمودار است.
با تمرکز روی نکاتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم، خواندن صحیح سوالات این بخش را یاد میگیرید و می توانید به راحتی اطلاعات مورد نیاز برای گزارش خود را از دل نمودارها بیرون بکشید.
چگونه نمودارهای تسک 1 رایتینگ آیلتس را بخوانیم؟
1) اول خلاصه و تیترها را بخوانید.
در سوال تسک یک رایتینگ آیلتس یک جمله کوتاه خلاصه آمده و تصاویر (جدول، نمودار، …) معمولا تیتر دارند. اول همین دو مورد را بخوانید تا سریع متوجه شوید قضیه تصاویر چیست. این جمله خلاصه هم برای نوشتن پاراگراف اول که می خواهید تصاویر را معرفی کنید، به کارتان می آید.
2) به دسته بندی ها و واحدها دقت کنید.
حالا به اطلاعاتی که در تصاویر آمده نگاه کنید. برای اینکه نمره ی بالایی از این تسک بگیرید باید بتوانید این اطلاعات را به طور دقیق توصیف کنید. اگر این تصاویر را به درستی درک نکنید نمی توانید به خوبی آنها را توصیف کنید. هنگامی که دارید داده های نمودار یا جدول را بررسی میکنید این سوال ها را از خودتان بپرسید:
- آیا تصاویر واحد زمان دارند؟ آیا این واحد زمانی به ساعت است، روز، هفته، ماه،…؟
- آیا تصاویر روندی را نشان می دهند؟ و این روند آیا صعودی است، نزولی یا نوسانی؟
- آیا تصاویر یک سری اتفاق پشت سر هم را نشان می دهند؟ مراحل یک فرایند؟
- آیا تصاویر دسته بندی انواع مختلف چیزی را نشان می دهند؟
- آیا ارقام و اعداد در واحدهای صدتایی، هزارتایی، میلیونی، درصد یا اعشار نشان داده شده اند؟
3) یک زاویه دید جالب در مورد داده ها پیدا کنید.
همانطور که گفته شد برای تسک 1 باید گزارشی درمورد ویژگی های اصلی تصاویر بنویسید. نکته اینجاست که باید تصمیم بگیرید چه اطلاعاتی را در گزارش بیاورید و از چه اطلاعاتی چشم پوشی کنید. این تصمیم گیری میتواند کار سختی باشد اما اگر بتوانید سریع یک زاویه دید جالب در مورد داده های نمودار پیدا کنید کمکتان میکند تا چیزهایی که می خواهید را از آنچه لازم ندارید جدا کنید تا کارتان بسیار ساده تر شود.
مثلا:
نموداری که در اختیار دارید 5 سریال تلویزیونی را لیست کرده است. این سریال ها براساس میزان محبوبیت شان بین 5 گروه سنی مختلف رده بندی شده اند. انواع زاویه دیدی که میشود به این نمودار داشت میتواند این ها باشد:
کدام سریال ها در بین همهی گروه های سنی بیشترین/کمترین محبوبیت را دارند؟
کدام سریال ها با بالا رفتن/پایین آمدن گروه سنی مخاطب محبوبیت بیشتری پیدا کردند؟
کدام سریال ها فقط در گروه سنی میانسال محبوب بودند؟
زاویه دیدی که انتخاب میکنید باید از بین بقیه برایتان جالب تر باشد. بگذارید جور دیگری به این قضیه نگاه کنیم. اگر قرار بود سر کلاس یا جلسه کاری درمورد موضوعی گزارش بدهید، فکر میکنید کدام اطلاعات برای مخاطب جذاب تر است؟ جواب این سوال همانی است که در نوشتن تسک یک رایتنیگ آیلتس به آن نیاز دارید.
نمونه سوال تسک 1 رایتینگ آیلتس + قالب
قالب کلی تسک 1 رایتینگ آیلتس | |
---|---|
پاراگراف 1 | معرفی تصاویر (1-2 جمله) |
پاراگراف 2 | خلاصه بندی تصاویر |
پاراگراف 3 (و گاهی) 4: | استفاده از داده ها/جزییات برای برجسته کردن یک ویژگی کلیدی در تصاویر |
اختیاری: | جمله جمع بندی |
در اینجا هر مرحله از قالب تسک یک رایتینگ آیلتس را با هم یکی یکی با مثال و توضیح بررسی میکنیم. بهتر است قبل از خواندن توضیح کامل قالب، اول نمونه سوال را خودتان با دقت بخوانید. ببینید می توانید نکاتی را که در بخش خوانش صحیح سوال آمده در عمل به کار بگیرید؟
The graphs above give information about computer ownership as a percentage of the population between 2002 and 2010, and by level of education for the years 2002 and 2010
Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant
Write at least 150 words
(منبع: IELTS, International English Language Testing System)
پاراگراف 1: معرفی تصاویر (1-2 جمله)
سعی کنید در یک جمله و به طور خیلی کلی توضیح دهید که نمودار درباره چیست. خوشبختانه اطلاعاتی که در خود سوال آمده کارتان را بسیار آسان کرده است. در مثالی که آوردیم، جمله ای که با “The graphs above give information about” شروع میشود همین اطلاعات را به شما میدهد. تیتر بالای هر نمودار هم اطلاعات مفیدی برای نوشتن پاراگراف اول به شما میدهد.
برای نوشتن پاراگراف اول باید زیاد تمرین کنید چون مهارتی که اینجا تست میشود مهارت paraphrase کردن است. یعنی باید بتوانید همان جمله ی داخل سوال را که در مورد نمودار به شما اطلاعات می دهد به علاوه تیترهای نمودار را بردارید و به گونه ای دیگر و با کلمات خودتان بازنویسی کنید. تمام سعی تان را بکنید تا از کلمه ها و جمله های خود سوال استفاده نکنید.
اگر کلمه های بخش معرفی شما تکراری باشد حتما نمره تان کم می شود!
البته لازم نیست که کلمه های کلیدی را تغییر دهیم. مثلا در نمونه مثال، عبارت “computer ownership” کلیدی است و تغییرش دشوار است پس می توان از همین عبارت در پاراگراف اول استفاده کرد، اما بقیه ی کلمه ها را باید تغییر داد!
نمونه پاراگراف نویسی برای بخش معرفی نمودار:
The charts show rates of computer ownership from 2002-2010, including a more detailed look at ownership patterns by level of education
دقت کنید که چطور کلمه ها و ساختار جمله از جمله ی سوال و تیتر نمودارها متفاوت است. به این کار می گویند paraphrase کردن.
پاراگراف 2: خلاصه بندی تصاویر (2-4 جمله)
در پاراگراف دوم، باید خلاصه ای از نمودارها را ارائه دهید بدون آنکه به جزییات بپردازید. در دستورعمل تسک یک رایتینگ آیلتس آمده که “خلاصه ای از اطلاعات را با انتخاب و گزارش ویژگی های اصلی تصاویر بنویسید.” (منبع: IELTS, Test format in detail)
پرهیز از جزییات نویسی در این پاراگراف کمک میکند تا روی مهم ترین نکات موجود در نمودارها تمرکز کنید. در این بخش اصلا سراغ اعداد و ارقام نروید! اینها برای پاراگراف بعدی است. کاری که در پاراگراف دوم باید انجام دهید نوشتن یک خلاصه از اطلاعات کلی نمودارهاست.
در پاراگراف اول راجع به موضوع نمودارها نوشتیم. در پاراگراف دوم دربارهی اطلاعات اصلی نمودارها توضیح میدهیم.
در پاراگراف دوم باید بخشی را برای نوشتن انتخاب کنید که از بقیه متمایزتر است. شاید یک روند کلی یا یک الگوی جالب توجه باشد که به چشم می آید. به نمونه ی زیر دقت کنید:
These data show a constant increase in the percentage of the population that owned computers during the eight year time frame. This rising trend occurred across all education levels. However, although having more education correlated directly with higher computer ownership percentages from 2002-2010, the ownership percentage increased most among those with the least education during those years
پاراگراف 3 (و گاهی) پاراگراف 4: استفاده از داده ها/جزییات برای برجسته کردن یک ویژگی کلیدی در تصاویر
پیشتر در راهنمای کامل رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ گفتیم که در پاراگراف 3 به توصیف جزییات می پردازیم. البته دقت کنید که قرار نیست هر داده ای را که در تصاویر می بینید در گزارشتان بیاورید چون وقتتان محدود است! باید انتخاب کنید و فقط درباره ی دادهای که در پاراگراف 2 به طور کلی به آن اشاره کرده اید، بنویسید.
مثلا در پاراگراف 2 نمونه روی این دو مورد کلیدی تمرکز کردیم:
computer ownership rose steadily from 2002-2010 in general and across education levels
those with the least education increased their computer ownership most over this period
پس منطقی است که دنباله ی این پاراگراف، اطلاعات دقیق تری در مورد این روندها بدهیم.
حالا یک بار دیگر باید تصمیم بگیرید. آیا می خواهید همهی اطلاعات را در یک پاراگراف (3) بیاورید یا میخواهید آن را به دو پاراگراف کوتاه تر تقسیم کنید (3 و 4)؟
نوشتن پاراگراف 4 الزامی نیست و همیشه هم برایش نمره اضافه در نظر گرفته نمی شود (مگر اینکه هنوز به 150 کلمه نرسیده باشید!) با این حال، شاید داشتن دو پاراگراف کوتاه بهتر از یک پاراگراف بلند باشد، مخصوصا وقتی می خواهید درباره ی دو ویژگی کلیدی گزارش بدهید.
در مثال پایین، ما اطلاعات نمودار را در دو پاراگراف قرار دادیم:
In 2002, slightly more than half the population owned computers. That number increased to roughly 75% over the next eight years. Postgraduates were always ahead of the general population. While roughly three-quarters of postgraduates owned computers in 2002, that figure rose to nearly 95% by 2010. By contrast, those who had not finished high school began with only a 15% computer ownership rate, which increased to about 45% after eight years
Notably, the three groups at the lowest end of the education spectrum saw the most significant computer ownership gains over this period. Their rate rose approximately 30 percentage points. College graduates and postgraduates saw more modest gains with 20 point increases between 2002 and 2010
اختیاری: جمله جمع بندی
اگر دوست داشتید میتوانید در تسک یک رایتینگ آیلتس یک جمله جمعبندی هم بنویسید که اختیاری است. اگر هنوز به 150 کلمه نرسیدید نوشتن این جمله می تواند کمکتان کند. در غیر این صورت نوشتن این جمله تاثیری بر نمرهی شما ندارد.
مثال جمله جمعبندی:
The first decade of the 21st century saw steady gains in computer ownership among a variety of education levels
نکاتی برای بالا بردن نمره رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1
برای اینکه نمره ی آیلتس خود را در تسک 1 رایتینگ بالا ببرید لازم است که با چهار دسته بندی که در نمره دهی به نوشته ی شما تاثیرگذارند، آشنا شوید.
معیار تصحیح و نمره دهی در تسک 1 رایتینگ آیلتس:
توانایی پاسخ دقیق به سوال (Task Achievement)
همانطور که در ابتدای راهنمای کامل رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ گفته شد، معیار Task Achievement میزان دقت و توانایی شما به پوشش تمام مواردی که در سوال آمده را می سنجد. اگر از قالبی که در بالا برایتان شرح داده شد، استفاده کنید نمرهی این بخش را به راحتی می گیرید.
دامنه و دقت گرامری
این معیار هم توانایی شما در استفاده از دامنه ی وسیعی از ساختارهای گرامری را می سنجد و هم بررسی میکند که هنگام استفاده از این ساختارها اشتباهات زیادی نداشته باشید. اگر برای شرکت در آزمون آیلتس چند ماه وقت دارید پیشنهاد میکنیم که حتما در یک دورهی آیلتس شرکت کنید یا اگر میتوانید با خواندن کتابهای گرامر این مهارت را در خود تقویت کنید. کتاب Understanding and Using English Grammar نوشته ی Betty Azar یکی از بهترین کتاب ها برای یادگیری و تمرین نکات گرامری است که میتوانید آن را به رایگان از سایت ما دانلود کنید.
چند نکته ی طلایی گرامر برای بالا بدن نمره آزمون رایتینگ آیلتس
از ساختارهای ساده to be زیاد استفاده نکنید.
Original sentence: Mary is an excellent teacher, so students always love taking her class
Revised sentence: Mary teaches so well that students always love taking her class
از ساختار جملات مرکب استفاده کنید.
Adverbial
Even though it rained all weekend, we had a great time
I like playing chess because it provides a mental challenge
Adjective
I threw the ball to my friend, who was not ready to catch it
Unfortunately, I can’t find the pen that you loaned me
Noun clause
I didn’t hear what you said
Please show me how I can fill out this form correctly
از جملات خیلی بلند استفاده نکنید.
زمان افعالتان را موقع ادیت چک کنید.
برای یادگیری نکات گرامری بیشتر می توانید به بخش گرامر سایت ما هم سر بزنید.
منابع واژگان Lexical Resource
این معیار توانایی شما را در استفاده صحیح و مناسب از دامنه ی وسیعی از لغات می سنجد. برای اینکه بتوانید از این بخش نمره کامل کسب کنید لازم است که مرتب کلمه های جدید یاد بگیرید. استفاده از فلش کارت روش خوبی برای یادگیری لغات جدید است. باید سعی کنید روزی 15-20 کلمه جدید یاد بگیرید که می توانید آنها را از بخش دایره لغات ما انتخاب کنید. در کنار این، مهارتهایی را که در ادامه به آن اشاره میکنیم نیز باید تقویت کنید:
paraphrase کردن یا بازنویسی را تمرین کنید.
از تکرار کلمه ها پرهیز کنید و از کلمات مترادف استفاده کنید.
انسجام و پیوستگی Coherence and Cohesion
این معیار توانایی شما را در انتقال منطقی و شفاف ایده هایتان می سنجد. به عبارت دیگر، آیلتس میخواهد ببیند که آیا توانستهاید گزارشتان را طوری ارائه کنید که ترتیب نکاتی که نوشتید رعایت شده باشد و کل مطلب و پاراگرافها به طور کاملا منطقی و مرتب نوشته شده باشد.
چند نکته طلایی برای بهبود مهارت Coherence and Cohesion
استفاده از کلمات و عبارات انتقالی transition
یکی از بهترین راه کارها برای بالا بردن نمره ی Coherence and Cohesion استفاده ی درست و اصولی از کلمات انتقالی transition است. باید تا می توانید از این کلمه ها یاد بگیرید و در نوشته ی خود از آن ها استفاده کنید. باز هم یاد آوری میکنیم که از کلمات تکراری استفاده نکنید چون نمره یتان کم میشود! در همهی جملههایتان هم نباید از کلمات transition استفاده کنید. فقط زمانی از آنها استفاده کنید که می خواهید رابطه ی بین دو ایده را واضح تر نشان دهید.
سعی کنید کلمات و عبارات انتقالی را که در جدول زیر آمده یاد بگیرید و در نوشتههای خود از آنها استفاده کنید.
Transition Word or Phrase | Use |
and, again, and then, besides, equally important, finally, further, furthermore, nor, too, next, lastly, what’s more, moreover, in addition, first, second, etc | To add |
whereas, but, yet, on the other hand, however, nevertheless, on the contrary, by comparison, where, compared to, although, conversely, meanwhile, in contrast, although this may be true | To compare |
because, for, since, for the same reason, obviously, evidently, furthermore, moreover, besides, indeed, in fact, in addition, in any case, that is | To prove |
immediately, thereafter, soon, finally, then, later, previously, formerly, first (second, etc.), next, and then | To show time or sequence |
for example, for instance, in this case, in another case, on this occasion, in this situation, take the case of, to demonstrate, to illustrate, as an illustration | To give an example |
in brief, on the whole, summing up, to conclude, in conclusion, as I have shown, as I have said, hence, therefore, accordingly, thus, as a result, consequently, on the whole | To summarize or conclude |
definitely, obviously, in fact, indeed, absolutely, positively, naturally, surprisingly, always, forever, unquestionably, without a doubt, certainly, undeniably | To emphasize |
in brief, as I have said, as I have noted, as has been noted | To repeat |
ارجاع دادن Referencing
یک بخش از نمره ی Coherence and Cohesion شما به ارجاع دادن مربوط می شود. این معیار توانایی شما را در استفاده درست و مناسب انواع ضمایر می سنجد. با ارجاع دادن دیگر لازم نیست یک کلمه را چندبار تکرار کنید و هم چنین ارتباط بین ایده هایتان واضح تر می شود. مثلا:
I learned how to knit a sweater from my grandmother. It took a long time to learn
ضمیر It در جمله ی دوم به عبارت how to knit a sweater در جمله ی اول ارجاع می دهد.
We had a great time on holiday in Hawaii. I want to go back there
ضمیر there در جمله ی دوم به کلمه ی Hawaii در جمله ی اول ارجاع می دهد.
قالب Template
آخرین بخش تاثیرگذار در نمره ی Coherence and Cohesion نظم کلی نوشته یتان است. دقت کنید که پاراگرافهایتان حتما نظمی منطقی داشته باشند و ایدههایتان به ترتیب از جملهای به جمله ی دیگر بسط داده شوند. برای این کار باید از کلمات انتقالی که در بالا به آن اشاره شد استفاده کنید و هم از قالبی که در وسط مقاله به آن پرداختیم کمک بگیرید. اگر این قالب را به خوبی یاد بگیرید مطمئن باشید که نمره ی Coherence and Cohesion تان به شدت بهبود پیدا میکند!
امیدواریم راهنمای کامل رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ توانسته باشد به سوالات شما در مورد این بخش از آزمون آیلتس پاسخ دهد. اگر برای شرکت در آزمون آیلتس وقت کافی دارید پیشنهاد میکنیم در دوره ی مجازی آیلتس آکادمی 24talk شرکت کنید تا در عرض چند ماه بتوانید هم دانش گرامری و دایره لغات خود را تقویت کنید و هم تمام مهارتهای لازم برای بالا بردن نمره ی آیلتس خود را یاد بگیرید.
دوره ی مجازی آیلتس IELTS آکادمی 24talk بر چهار مهارت اصلی speaking ،writing ،reading ،listening و شیوههای کارآمد برای گرفتن نتیجه بهتر تمرکز میکند. این دوره هم به صورت پکیج و هم به صورت کلاسهای خصوصی ارائه می گردد. شرکت در کلاسهای جانبی آکادمی 24talk، از جمله دوره بحث آزاد Free Discussion و کارگاهها Workshops هم میتواند دانش عمومی شما از زبان انگلیسی را افزایش دهد.