آموزش زبان انگلیسی برای تجارت
ممکنه با خودتون فکر کنید آموزش زبان انگلیسی برای تجارت به دانش خاصی نیاز داره. اما اینطور نیست. شما ممکنه با اینکه هیچ تجربه و مهارتی در زمینه تجارت ندارید اما به خوبی از عهده آموزش زبان به بازرگانان موفق و صاحب شرکت، دانشجوهای بازرگانی و یا کارآفرینانی که به زبان انگلیسی علاقه دارند بربیاید.
در دنیای کسب و کار موقعیتهای زیادی برای معلمین زبان انگلیسی وجود داره به شرط اینکه تسلط کامل به زبان انگلیسی داشته باشید. در ذیل مطلب قراره به شما چند نکته برای داشتن یک کلاس خوب و تاثیرگذار بگیم.
چهار نکته که به شما در تدریس زبان انگلیسی برای تجارت کمک میکنه
قبل از شروع تدریس و یا یادگیری زبان انگلیسی برای تجارت، لازمه نکاتی در رابطه با تدریس و نحوه آموزش اون بدونیم!
بیشتر بخونید : معیار های انتخاب بهترین کلاس زبان انگلیسی!
آگاهی از توقعات زبان آموزان میزان رضایت و موفقیت اونها رو افزایش میده.
همه زبان آموزها از اومدن به کلاس زبان هدف خاصی رو دنبال میکنن اما این در مورد تجارت خیلی بیشتر صدق میکنه! اهداف زبان آموزان تجاری رو چه محل کارشون تعیین کرده باشه و چه خودشون، قطعا در پیشرفت و ارتقاء جایگاه شغلیشون اثرگذار هست. همچنین از دیگر اهداف زبان آموزان تجاری میشه به برقراری ارتباط با شرکت های غیر ایرانی، کسب درآمد بهتر و یا حتی حفظ جایگاه شغلی اشاره کرد. برای رسیدن به این اهداف به نوع خاصی از دانش و اطلاعات نیاز دارند. این اطلاعات میتونه از نوع صحبت کردن با تلفن، رسیدگی به شکایات و ارائه یک سخنرانی خوب تا نوشتن و خوندن تحلیلها و گزارشات متغیر باشه.
چرا باید از نیاز شاگرد ها اطلاع داشته باشید؟
جدا از تمام اینها اگر شما به عنوان معلم از نیازهای شاگردانتون اطلاع نداشته باشید نمیتونید کلاس موفقی داشته باشید. اگه اولین بار هست که قراره انگلیسی برای تجارت تدریس کنید احتمالا نمیدونید از کجا شروع کنید. اما برای فهمیدن نیازهای شاگردانتون لازم نیست از ترفندهای عجیب و غریب استفاده کنید همین که ازشون سوال کنید کافیه. اونها از شرایط شغلی و نیازهاشون خبر دارن و به سادگی به شما پاسخ خواهند داد. واسه سوال کردن و رسیدن به نیازهای دقیق شاگرداتون به جای نوشتن روی کاغذ و ترسیم نمودار و کارهای از این قبیل، سعی کنید یک گفتگوی دو طرفه و موثر برقرار کنید و از لابلای صحبتهاتون نت برداری کنید.
در انتهای گفتگو نه تنها با اهداف زبان آموزهاتون آشنا میشید بلکه با ویژگیهای شخصیتی و شغلی اونها هم آشنا خواهید شد و حتی شاید بتونید برنامه درسیتون رو هم ترسیم کنید.
به شاگرد ها بگید که از اهدافشون آگاهید و در همون راستا قدم برمیدارید!
یک نکته مهم اینکه به شاگرداتون نشون بدید که همسو و هم جهت با اهدافشون گام برمیدارید و برنامه ای خارج از نیازهاشون ندارید. اما اینو بدونید اگه زبان آموزان شما در رشته خودشون کارشناس و ماهر هستن، شما هم در رشته خودتون مهارت دارید و باید بهشون متذکر بشید که نیازهاشون رو به خوبی میدونید و اونها برای رسیدن به اهدافشون باید به برنامه درسی طراحی شده توسط شما توجه و عمل کنند. خب تا اینجا مطالب ذکر شده به صورت تئوری بود اما چطوری بهشون عمل کنیم؟
یه مثال میزنم: تصور کنید شاگردتون به شما گفته که در یک شرکت فناوری اطلاعات کار میکنه و هدفش از یادگیری زبان رسیدگی به شکایات مشتری هاست. شما هیچ اطلاعی از نوع کارشون ندارید که اهمیتی هم نداره چون شاگردتون به کارش وارده!
پس یک برنامه درسی طراحی کنید که ابتدا تعریفی از مدیریت شکایات ارائه بده و بعد از زبان آموزها بخواید نقش بازی کنند. مثلا ازشون بخواید هر کس روی یه تکه کاغذ یکی از شکایت های معمول رو بنویسه و اون رو به شما بده بعد شما کاغذها رو بین بقیه پخش کنید (مطمئن باشید کاغذ خودشون نیست) در آخر ازشون بخواید درباره هرکدوم از شکایت ها و مدیریت شرایط نظر بدن. به همین راحتی یک عالمه نظر و ایده برای موضوع بحث جمع آوری میشه و به اطلاعات کلاس اضافه میشه و از فرداش میتونن از ایده های جدید در محل کارشون استفاده کنند.
ترکیب گرامر با موضوعات کسب و کار به طور قابل توجهی باعث افزایش یادگیری میشه.
زبان انگلیسی تجاری اصطلاحات خاص زیادی رو در خودش جا داده. زبان آموزان برای ایجاد جملات معنی دار باید از ترکیب اصطلاحات صنفی (jargon) با گرامر استفاده کنند. پس نیاز دارن که کلمات و اصطلاحات و گرامر رو در کنار هم یاد بگیرند. شاید بگید اینکه یک واقعیت واضح و مسلمه! اما ممکنه این واقعیت برای اون دسته از زبان آموزانی که یادگیری زبان رو فقط محدود به ترجمه تحت اللفظی کلمات و اصطلاحات میدونن زیاد هم مسلم و واضح نباشه. پس شما باید گرامر مورد نیاز رو با اصطلاحات ترکیب کنید و ماهرانه به خوردشون بدید! درست مثل مادرهایی که بچه هاشون سبزیجات نمیخورن اما مجبورن اونو با چیزای دیگه ترکیب کنن و به خوردش بدن!
برای مثال:
- قیدهای تکرار رو با کلمات (تجاری) ترکیب کنید.
“We sometimes offer discounts”
- کلمات ربط (متصل کننده ها) رو با کلمات مالی ترکیب کنید.
“We’ve made a profit this year in spite of the drop in sales overseas”
- Must و have to رو با منابع انسانی ترکیب کنید.
“In order to qualify for this job you must have a PhD”
الان دیگه متوجه شدید باید چه کار کنید؟ مطمئن باشید وقتی زبان آموزها از گرامر استفاده کنن و کاربرد اونو ببینن بیشتر به این مبحث علاقمند میشن.
استفاده از منابع بیرونی فضای واقعی تری رو برای زبان آموز مهیا میکنه.
در آموزش زبان انگلیسی برای تجارت از کتاب درسی استفاده نکنید. میپرسید چرا؟ چون شما نمیتونید به همه موضوعات مربوط به همه شرکت ها اشراف داشته باشید و کتاب درسی نمیتونه نیازهای همه زبان آموزان رو تامین کنه. دنیای تجارت و کسب و کار هرروز در حال تغییره و شما به عنوان معلم ممکنه احساس کنید اطلاعاتتون به روز نیست و یا به درد زبان آموز نمیخوره! حتی اگه از کتاب درسی برای تدریس استفاده میکنید با استفاده از منابع بیرونی بهش اعتبار ببخشید. منابعی که با نیازهای شاگردهاتون و تحلیل های شما از کلاستون و اطلاعاتی که از محل کار شاگرداهاتون بدست آوردید تطابق داشته باشه.
برای این کار میشه از ژورنال های تجاری، مجلات، روزنامه ها، مقاله های فنی، منابع اینترنتی، جزوه ها، رادیو، تلویزیون و ویدیوهای مربوط به هر شرکت استفاده کنید.
برای مثال اگه زبان آموزان شما در بخش تکنولوژی شرکت مشغول به کار هستن میتونید با استفاده از تیترهای جدید ستون تکنولوژی نشریات The wall street journal یا USA Today اونها رو به کلاس علاقمند کنید. زبان آموزان از به کار بردن اطلاعات به روز که مرتبط به کارشون هم هست لذت خواهند برد.
گفتگو رو فراموش نکنید!
اگه همیشه کلاس گفتگو محوری داشته باشید نتایج مثبت پیشرفت شاگردهاتونو زودتر خواهید دید. موضوع بحث ها هم قطعا درباره نیازهایی که در اول کار سنجیدید و علاقه های زبان آموزان خواهد بود. شما در رشته تخصصی شاگردهاتون تخصص ندارید اما اگه از تکنیک “dumb” استفاده کنید به حرف زدن تشویق میشن. به این معنی که خودتونو به ندونستن بزنید و دایم سوالات مختلف درباره شغلشون بپرسید. یک راه عالی دیگه برای راه انداختن بحث در کلاس، استفاده از موضوعات بحث برانگیز هست. اگه شغل زبان آموزان شما به رشته فناوری اطلاعات مربوط میشه میتونید موضوع استفاده از ربات ها و جایگزینی اونها به جای انسان در محیط کار در آینده نه چندان دور و یا امنیت در فضای مجازی رو به بحث و مناظره بذارید و اجازه بدید مکالمه بین زبان آموزان پیش بره و شما فقط ناظر باشید.
اگه بعضی ها خجالتی هستن و کمتر تو کلاس جلوی جمع صحبت میکنن، کلاس رو به گروه های چند نفره تقسیم کنید و یک موضوع برای بحث به هر گروه بدید و بعد از اینکه زمان صحبت های گروهیشون تموم شد همه کلاس رو به بحث و تبادل نظر درباره همون موضوع دعوت کنید. به احتمال زیاد افراد خجالتی در بحث های جمعی نظر نمیدن اما حداقل در بحث گروهی مجبور بودن نظر بدن. ممکنه مدت زمان بعضی بحث ها از اونچه شما برنامه ریزی کرده بودید طولانی تر بشه یا گاهی هم کوتاه تر از زمانبندی مدنظر شما طول بکشه. در هر حال مزیت بحث کردن اینه که همه فرصت حرف زدن پیدا میکنن.
امیدواریم با این 4 نکته و راهکار برای آموزش زبان انگلیسی برای تجارت کلاس های آیندتون برای شما معلمین و زبان آموزان لذت بخش تر بشه.
دوره کار و تجارت به ویژه مناسب افرادیه که یک پیش زمینه مختصر از زبان انگلیسی دارن و تمایل دارن بطور تخصصی تو زمینه های کسب و کار به ادامه یادگیری زبان بپردازن. محتوای تعریف شده در این دوره تمام کلمات و اصطلاحاتی که در زمینه بیزنس ممکنه به کارتون بیاد رو در قالب سطوح مختلف ارائه میده.
هر درس شما رو تو یک موقعیت کاری قرار میده (تماس کاری، شرکت در جلسات، نامه نگاری) و با تمرینات مرتبط همه اون چیزی که لازم دارین تا مهارت انجام اون کار رو کسب کنین رو به شما ارائه میده.
دراین دوره شما با مسایل و موضوعات مربوط به کسب و کار آشنا می شوید که زبان حرفه ای و مهارت های ارتباطی رو برای دنیای مدرن کسب و کار ایجاد میکند. مضوعاتی مثل خرید و فروش، مهارتهای شغلی، بازاریابی، منابع انسانی و همه اصطلاحاتی که بهش نیاز دارید.