قطعا یکی از بخش‌های یادگیری زبان انگلیسی که خیلی می‌تونه برای زبان آموزان سخت باشه یادگیری افعال چند جزئی یا Phrasal Verbs هست. در این مقاله ما قصد داریم به این موضوع بپردازیم و سعی کنیم تا یه حدی به شما کمک کنیم که بتونین با افعال چند جزئی و معنی و کاربردهاشون کنار بیاین و بتونین از اونها به راحتی استفاده کنین.

قبل از هر چیز به یاد داشته باشین افعال چند جزئی هم بخشی از لغات هستند یعنی همون جور که شما یک لغت جدید رو و یک تک لغت جدید یاد می‌گیرین باید با همون رویکرد سعی کنین افعال چند جزئی رو هم یاد بگیرین.

البته در این خصوص همیشه به یاد داشته باشین که وقتی‌می‌خواین معنی افعال چند جزئی رو پیدا کنین بهترین راه اینه که از یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنین چون اکثر وقت‌ها وقتی که مثلا توی گوگل یا بقیه نرم‌افزارهای مترجم می‌خواین معنای این‌ها رو پیدا کنین اکثر وقت‌ها این برنامه‌ها قسمت فعل رو جداگونه ترجمه می‌کنن و اون حرف اضافه رو هم جداگونه معنی می‌کنن و یک معنی اشتباهی رو میدن پس پیشنهاد ما اینه که حتما از یک دیکشنری پیشرفته انگلیسی به انگلیسی استفاده کنین.

حالا ببینیم افعال چند جزئی یا Phrasal Verbs ها چی هستن؟

کلا Phrasal Verbs یا افعال چند جزئی تشکیل شده از یک بخش فعل و یک بخش حرف اضافه.

حالا چرا اصلا لازمه که ما این فعل‌هارو یاد بگیریم؟
قبل از هر چیز این‌ها که خیلی افعال محاوره‌ای هستن در مکالمات روزمره خیلی استفاده میشن و البته این به این معنا نیست که خیلی غیر رسمی یا مثلا در موقعیت‌های رسمی از این‌ها استفاده میشه. کلا اینو بدونین که خیلی از انگلیسی زبان‌ها بسیار از این افعال چند جزئی استفاده می‌کنن پس لازمه که اون‌هارو یاد بگیریم و معنیشون رو بدونیم اگه بخوایم که به قول معروف خیلی صحبت کردن انگلیسیمون طبیعی باشه باید از اون‌ها استفاده کنیم مثلا یک انگلیسی زبان خیلی احتمالش بیشتر هست که بگه :

Take off your coat and hang it up over there

کتتون رو در بیارین و در اونجا آویزون کنین تا اینکه بگه :

Remove your coat and suspend it on the hook over there

انواع افعال چند جزئی:

۱) افعال چند جزئی که به مفعول مستقیم نیازی ندارن(Intransitive phrasal Verb) :

افعال چند جزئی که به مفعول مستقیم احتیاج ندارن مثلا می‌گیم :

همین‌طور که در مثال‌ها می‌بینید فعل‌ها، مفعول مستقیمی نداره یا در فارسی می‌گیم افعال لازم یعنی افعالی که به مغعول نیاز ندارن.

۲) افعالی که به مفعول نیاز دارن و قابل جدا شدن نیستن (Transitive inseparable phrasal verb) :

در فارسی می‌گیم افعال معتدی یعنی افعالی که به مفعول نیاز دارن و کلمه inseparable یعنی افعال چند جزئی متعدی که قابل جداشدن از هم نیستن یعنی اون فعل اصلی و حروف اضافش رو نمیشه از هم جدا کرد و بین اون‌ها یک کلمه رو آورد مثلا :

دقت کنین که در این مثال‌ها نمیشه که مفعول رو از جمله جدا کنیم اگر نباشه متوجه نمی‌شیم که چه اتفاقی مثلا برای کرم ابریشم در مثال بالا افتاده.

۳) افعالی که به مفعول نیاز دارن و قابل جدا شدن نیستن (Transitive separable phrasal verb) :

افعال چند جزئی متعدی که قابل جدا شدن هستن یعنی شما می‌تونین مفعول رو بین فعل و حرف اضافش قرار بدین مثلا :

این حالت عادیشه و فعل و حرف اضافه و مفعول جمله هست اما شما می‌تونید مفعول رو بین فعل و حرف اضافش قرار بدین مثلا :

به یاد داشته باشین در اکثر مواقع وقتی که افعال چند جزئی ما قابل جدا شدن باشه یعنی بتونیم مفعول رو بین فعل اصلی و حروف اضافه قرار بدیم اکثرا اون مفعولی که بین این دو جز میاد یعنی بین فعل اصلی و حروف اضافش می‌تونه یک ضمیر باشه مثلا :

۴) افعال چند جزئی سه قسمتی (Three part phrasal verbs) :

این افعال به دلیل سه قسمتی بودنشون اکثر مواقع قابل جدا شدن نیستن و معمولا هم به مفعول نیاز دارن مثلا :

چند نکته در مورد چگونگی استفاده از افعال چند جزئی (phrasal verbs) :

  • افعال چند جزئی تابع همون قوانین افعال تک کلمه‌ای هستن یعنی مثلا :

Past simple

Last week I got up later than usual because I was on holidays.

Past Progressive

I was getting up early but my timetable changed.

Present Simple

I get up early every morning.

Present perfect progressive

I have been getting up early lately.

Future aspects

She is going to get up early tomorrow to get an earlier train. (plan)
I will get up early to collect you for the station. (intention)

Questions

Whats time do you get up at? (present simple)
Do you enjoy getting up early? (gerund form)

در مورد معانیشون هم بعضی از افعال چند جزئی هستن که معنیشون خیلی نزدیک به معنی اون فعل اصلی هست مثلا : hang up your coat که به معنی آویزان کردن مثلا کت هست
اما بعضی‌هاشون هستن که معنی‌هاشون خیلی متفاوته مثلا فعل let down به معنی ناامید کردن

در آخر به یاد داشته باشین که افعال چند جزئی دقیقا مثل باقی افعال و لغات هستن شما همون جوری که مثلا یک لغت جدید رو در دیکشنری چک می‌کنین مثلا می‌نویسین در دفترچه یادداشتتون. برای یادگیری افعال چند جزئی یک برنامه منطقی بذارید و چیزی هم که خیلی سخت نباشه مثلا هفته‌ای ۵ تا افعال چند جزئی یاد بگیرین و بیشتر بر کیفیت تمرکز کنین تا کمیت. آروم پیش برین ولی خوب یاد بگیرید با مثال‌های متفاوت در جمله‌های مختلف و با موقعیت‌های مختلف و به یاد داشته باشین که یادگیری افعال چند جزئی حتما واسه کسانی که در سطح‌های بالا هستن نیست شما می‌تونین در هر سطحی به یادگیری افعال چند جزئی شروع کنین.

اگر می‌خواهید مقالات بیشتر در مورد افعال چند جزئی یا Phrasal Verbs بخوانید و با آن‌ها آشنا بشین بهتون پیشنهاد می‌کنم که مقاله‌های ۳۰ اصطلاح پرکاربرد انگلیسی و ابرمقاله اصطلاحات (idioms) زبان انگلیسی را نیز مطالعه کنین.

منبع: verbling