زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

بسیاری از مردم قبل از رفتن به جلسه امتحان با استرس مواجه می شوند، این یک موضوع بسیار رایج است که به آن استرس قبل آزمون گفته میشود. حالا ما در این مقاله سعی داریم تا این استرس ها رو بیشتر بشناسیم و راه های مقابله با آن رو با شما در میان بگذاریم. خیلی وقت ها به طور مثال شما برای رسیدن به دانشگاه مورد نظرتان، برای رشد در محیط کاری که در حال حاضر هستید یا ارسال رزومه و انجام مصاحبه های کاری نیاز به گذراندن یک آزمون بین المللی (مثل آزمون آیلتس ) دارید. حال داشتن دانش کافی فقط به آن زبان کافی نیست، خیلی وقت ها فقط داشتن یک استرس به ظاهر ساده باعث از دست دادن فرصت یا زمان می شود. نکته مثبت این ماجرا این است که تقریبا تمام افراد قبل از دادن آزمون با این استرس ها مواجه هستند و این خبر حداقل به ما این را نشان میدهد که ما اولین نفر یا آخرین نفری نیستیم که با این مشکل مواجه شده است.

استرس چیست؟
یک بازخورد کاملا طبیعی از سمت بدن می باشد، این البته به این معنی نیست که شما بهترین خودتون نباشید. شاید جالب باشه که بدونیم خیلی از افراد از این استرس به عنوان فرصت استفاده میکنند و در شرایط استرس زا بهتر واکنش نشان میدهند. حال چه شما جز دسته افرادی باشید که استرس برای شما باعث توقف می شود یا از آن به بهترین شکل ممکن استفاده میکنید ما در ادامه سعی میکنیم چندین راه حل کاربردی برای مقابله با استرس را به شما بدهیم.

آمادگی قبل از آزمون

برنامه ریزی:
همان طور که میدانیم، آمادگی یکی از مهمترین موارد تاثیر گذار در مقابله با استرس می باشد، خوب برای آمادگی بهتر داشتن نیاز به یک برنامه ریزی منظم والبته با تعهد انجام، کافی می باشد. مثلا برای آزمون خودتان حتما برنامه روزانه، هفتگی و ماهیانه داشته باشید و متعهد به انجام آن شوید. فراموش نکنیم هر چه برنامه ریزی و آمادگی ما دقیق تر و موفق تر باشد احتمال مواجه شدن ما با استرس کمتر است. جالبه که بدونیم، محققین برجسته ای در این مورد تحقیق کردن و به این یافته رسیدن که اگر شما در بازه های زمانی کوتاه، خودتان را برای مسئله ای آماده کنید احتمال موفقیت بیشتری پیش روی شماست، پس زمانبندی هاتون رو طولانی مدت برنامه ریزی نکنید و سعی کنید از مقاطع زمانی کوتاه بیشتر استفاده کنید.

حتما این پست را بخوانید   آیلتس کیوکارد IELTS Cue Card شماره 56 : توصیف تصمیم مهم

شناخت کافی از فرمت آزمون:
شناخت هر چه بیشتر ما از نحوه برگزاری آزمون کمک بسیار زیادی به مقابله با استرس ما خواهد کرد، به طور مثال وقتی آزمون چهارگزینه ای باشد خوب نحوه آمادگی هم برای آن متفاوته تا آزمونی که به صورت تشریحی برگزار می شود. پس قبل از آزمون حتما و حتما به شناخت کافی و کاملی از نحوه برگزاری آزمون برسید.

متدهای یادگیری:
حرف آخر برای آمادگی قبل از آزمون بد نیست که به این گزینه هم اشاره کنیم که، متد های یادگیری یا سبک یادگیری انسان ها با هم متفاوت می باشد، بد نیست از روش های متنوعی برای یادگیری استفاده کنید تا به بهترین روش یادگیری خودتان دست پیدا کنید. به طور مثال بسیاری از مردم از فلش کارت استفاده میکنند ولی بعضی دیگه دوست دارند نقشه بکشن، نقاشی کنند یا حتی تصویر سازی کنند. البته یکی از روش های بسیار پرکاربرد و تاثیر گذار شروع درس خواندن با یک دوست است. با هم دیگه ارتباط برقرار کنید، سوال بپرسید و تلاش کنید مهارت های زبان انگلیسی خودتون را تقویت کنید.

استرس قبل آزمون

کارهایی که ۲۴ ساعت مانده به شروع آزمون باید انجام بدهید:

غذای سالم:
یک روز قبل از شروع آزمون حتما از غذاهای سالم استفاده کنید. مواد مقوی و مغذی به ذهن شما کمک میکنند تا توانایی شما را در یادآوری و قدرت استفاده از ذهن را بالا ببرید. پس یک رژیم غذایی برای خودتون انتخاب کنید که به اندازه کافی سبزیجات، پروتیین و میوه را در خود داشته باشد. تا می تونید باید آب بنوشید و که بسیار کمک به سالم ماندن ذهن می کند و تا جایی که ممکن است از کافیین ها دوری کنید. ( “نوشیدنی های انرژی زا” قبل از آزمون کمکی به شما نمی کند پس به جای آن از نوشیدن آب بیشتر استفاده نمایید)

حتما قدم بزنید:
این تمرین قدم زدن بسیار تاثیر مثبتی بر جسم شما خواهد داشت، علاوه بر اینکه به سلامتی شما کمک میکند، می تواند باعث شود که استرس های قبل از آزمون را در شما کاهش داده و تمرکز ذهنی شما را افزایش دهد. پس حتما قبل از آزمون و حتی در طول برنامه ریزی هایی که قبل از آزمون دارید انجام میدهید این مورد قدم زدن را اضافه کنید تا با استرس کمتری و قدرت تمرکز بالاتری به سر جلسه آزمون بروید. در طول مسیری که به سر جلسه دارید می روید حتما یک پیاده روی سریع داشته باشید که کمک کند به حال روحی شما، این مورد یکی از پرطرفدارترین روش های کاهش استرس قبل از آزمون می باشد.

حتما این پست را بخوانید   آیلتس کیوکارد IELTS Cue Card شماره 54 : توصیف نامه مهم

خواب مناسب:
اگر فرض کنیم شما تمام این مورادی که گفتیم را رعایت میکنید و به بهترین شکل ممکن برنامه ریزی کرده اید، ورزش منظم و رژیم غذایی بسیار مناسبی را برای خودتان انتخاب کرده اید ولی به خواب خودتون به اندازه کافی نرسیده باشید، احتمالا تمام تلاش های شما پخش زمین می شود. خواب مناسب کمک می کند تا شما به اندازه کافی قدرت ذهن خود را افزایش دهید و در سر جلسه آزمون به راحتی بتوانید هر چه نیاز می باشد را به یادآورید. پس شب آزمون اصلا دیر نخوابید، زیاد بیدار نمونید و به بدن خودتون این فرصت استراحت کافی قبل از آزمون رو هدیه دهید.

نتیجه:
در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که ممکن است بسیاری از زبان آموزان تمام این موارد را رعایت کنند ولی باز سر جلسه آزمون دچار استرس شوند، آن وقت باید چه کرد؟ خوب در قدم اول، به هیچ عنوان شب آزمون درس نخوانید، تلاش کنید که فضای آرامش بخشی را برای خودتان ایجاد کنید ، خواب خوبی را داشته باشید و حمام آب گرم فراموش نشه ، حتی می تونید نقاشی کنید و ذهن را به موضوع های دیگه ای مشغول کنید، یوگا یک ورزش بسیار مناسبه برای افرادی که نیاز به تمرکز دارند، بسیاری از افراد شروع به صحبت کردن یا بازی کردن با یک دوست می کنند و البته تمرین های تنفسی هم بسیار تاثیر گذار است. در نهایت هر کاری که به شما کمک کند که روحیه بهتری داشته باشید رو انجام بدید و فراموش نکنید بعد از اینکه خواب خوبی داشتید، حتما صبحانه کافی میل کنید. این صبحانه کمک میکنه تا مغز به اندازه کافی سوخت داشته باشه که سر جلسه امتحان بیشترین پتانسیل خودش را در اختیارتان قرار دهد و در نهایت مثبت فکر کنید، مطمئن باشید شما از پسش بر میاد و آمادگی کافی را دارید.