روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی به زبان ساده

کتاب ریچارد م. رابرتز Becoming Fluent: How Cognitive Science Can Help Adults Learn a Foreign Language، روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی براساس فرآیندهای شناختی مغز بزرگسالان را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این مقاله، ما ۹ مورد از این استراتژی‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱- روی فرایند تمرکز کنید، نه نتیجه

وقتی به یادگیری زبان انگلیسی فکر می‌کنیم، بیشتر انرژی خود را روی نتیجه متمرکز می‌کنیم. هدف ما از یادگیری زبان مواردی مانند ایجاد ارتباط با همکاران خارجی، پرسیدن آدرس در یک کشور خارجی و یا خواندن کتاب به زبان خارجی است اما نکته‌ای که غالباً فراموش می‌کنیم این است که بین دو نقطه شروع و پایان مسیری وجود دارد که مستلزم تلاش، دقت و تمرکز است.

تمرکز روی پیچیدگی‌های فرایند یادگیری به جای نتیجه احتمالی آن، شما را از استرس‌ها رها می‌کند و درنهایت تأثیر مثبتی برسرعت پیشرفتتان می‌گذارد (ما اغلب توانایی های خود را بیش از حد ارزیابی می کنیم و انتظار داریم زودتر از حد ممکن به نتیجه برسیم).
اگر تمرکز خود را به جای نتیجه روی مسیر بگذارید در صورت بروز تأخیر یا شرایط غیرقابل پیش بینی برنامه تحصیلی شما دچار مشکل نخواهد شد.

عجله نکنید – روند یادگیری ممکن است برای افراد مختلف سریع تر یا کندتر باشد.

۲- روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تمرین کنید

شاید مهم‌ترین استراتژی روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی همین باشد. برای ایجاد عادات یادگیری جدید، به یاد داشته باشید که به کیفیت توجه کنید نه کمیت.

لازم نیست ساعت‌های طولانی مطالعه کنید. بهتر است انواع فعالیت‌هایی که می‌توانند برای توسعه مهارت‌های جدید انگلیسی به شما کمک کنند را امتحان کنید (بخوانید، واژگان جدید را حفظ کنید، فیلم تماشا کنید) اما به یاد داشته باشید که این فعالیت‌‌ها را باید به صورت مرتب انجام دهید.
در دانشگاه کپلان، ما از یک روش یادگیری آزمایش شده برای تقویت زبان استفاده می‌کنیم: +K.

روش +K تاکنون نتایج خوبی داشته است: این روش برای بهینه سازی فرایند یادگیری زبان انگلیسی از طریق بازخورد علمی و یادگیری گروهی مبتنی بر هدف طراحی شده است.
هدف از رویکرد Kaplan این است که زبان آموزان بتوانند از بهترین فرصت‌ها برای یادگیری زبان در یک گروه استفاده کنند.
زبان آموزان از نظر کمیت و کیفیت نیازهای فردی متفاوتی دارند، به همین دلیل ما K+ tools را ارائه کردیم، یک سیستم آنلاین که به شما اجازه می‌دهد به تنهایی تمرین کنید، و در کلاس درس و خارج از کلاس یادگیری مؤثرتر و جالب تری را تجربه کنید.

مدیریت این پروژه بر عهده دکتر برور ساکسبرگ، دکترای تخصصی، مدیر ارشد یادگیری کاپلان. که در دانشگاه های هاروارد و آکسفورد و همچنین در انستیتوی فناوری ماساچوست تحصیل کرده و در زمینه آموزش و پرورش یک متخصص مشهور است می‌باشد.

۳- زبان انگلیسی را در زندگی روزمره خود ادغام کنید

سعی کنید آگاهانه این کار را انجام دهید. به عنوان مثال، به جای چسباندن ترجمه اشیا روی آن‌ها، هر بار که از وسیله‌ای استفاده می‌کنید از خود بپرسید که “به زبان انگلیسی چه می‌شود؟” این به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را حفظ کنید. تا حد امکان از مهارت‌های جدید انگلیسی خود استفاده کنید.

۴- عباراتی که زمان مکث کردن در مکالمه بکار می‌روند را یاد بگیرید

برای اینکه در گفتگو با یک انگلیسی زبان بومی یا کسی که بهتر از شما انگلیسی صحبت می‌کند، شرمنده نشوید، وقت بگذارید و عباراتی را که می‌توانند در زمان مکث و تفکر در مکالمه بکار روند را یاد بگیرید.

۵- با افراد مختلف صحبت کنید

برای اینکه بتوانید با طیف وسیعی از انگلیسی زبانان مختلف ارتباط برقرار کنید، باید در معرض انواع لهجه‌ها و سرعت‌های مختلف گفتار قرار بگیرید.
در ابتدا ممکن است گیج کننده باشد زیرا عادت کردن به سبک ها و لهجه‌های مختلف زمان می‌برد. یک روش عالی برای انجام این کار تماشای فیلم و برنامه های تلویزیونی یا گوش دادن به سخنرانی‌ها و پادکست‌ها است.

برای درک لهجه های متفاوت چند پادکست یا نمایش تلویزیونی مختلف را امتحان کنید.

۶- مثبت باشید

یکی از نکاتی که باید به خاطر داشته باشید این است که اطلاعات مثبت راحت‌تر از اطلاعات منفی پردازش و به خاطر آورده می‌شوند.

زبان آموزان بزرگسال اغلب اطلاعات مثبت را راحت‌تر به یاد می‌آورند زیرا ثابت شده است که خاطرات ناخوشایند و منفی با گذشت زمان فراموش می‌شوند.

از آنجا که پردازش و به خاطر آوردن ویژگی‌های مثبت زبانی از ویژگی‌های منفی راحت تر است، هنگامی که نیاز به استفاده از مهارت‌های جدید زبان خارجی خود دارید (داستان تعریف کردن، آماده شدن برای یک سخنرانی یا شروع یک مکالمه)، بهتر است اینکار را با یک دیدگاه مثبت انجام دهید.
به عنوان مثال، به یاد آوردن جمله‌ای مانند “رئیس جمهور یک زن است” نسبت به جمله “رئیس جمهور یک مرد نیست” برای شما آسان تر خواهد بود. همچنین درک آن نیز برای شنوندگان آسان‌تر است، زیرا درک اطلاعات مثبت نیز سریع‌تر انجام می‌شود.

۷- شرایط مناسب را ایجاد کنید

شاید این برای شما پیش آمده باشد که کلمات را در کلاس کاملاً به خاطر سپرده باشید و تمام امتحانات را به راحتی گذرانده باشید اما به محض اینکه خواسته‌اید این کلمات را در زندگی واقعی خود به کار ببرید، گویی آنها از ذهن شما تبخیر شده‌اند.
این مسئله ربطی به سن و سال شما ندارد، مشکل از جای دیگری است. مشکل وقتی بوجود می‌آید که شما کلمات را تحت یک شرایط خاص یاد می‌گیرید اما می‌خواهید آنها را در شرایط دیگری بکار ببرید.

روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی | شرایط مناسب را ایجاد کنید

روحیه نیز بر توانایی شما در به خاطر آوردن اطلاعات تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر عصبانی هستید، به یاد آوردن شرایط دیگری که در آن احساس مشابهی داشته‌اید برایتان راحت‌تر خواهد بود.
به همین دلیل است که در حین مشاجره، افراد مشاجرات قبلی خود با یکدیگر را به خاطر می‌آورند، حتی اگر مربوط به وضعیت فعلی نباشد.

البته، مطالعه‌ی اطلاعات در هر شرایطی غیرممکن است اما به شما کمک می‌کند تا زبان را در شرایطی یاد بگیرید که مشابه شرایطی باشد که می‌خواهید از آن استفاده کنید.

گر می‌خواهید در شرایط مختلف از زبان استفاده کنید باید آن را در شرایط متفاوت یاد بگیرید. فضای مطالعه مناسب شما کجاست؟

۸- برنامه مطالعه خود را تغییر دهید

برای جلوگیری از عادت به یک روش یادگیری خاص، بهتر است زمان، مکان و روش مطالعه خود را تغییر دهید. اگر می‌خواهید دو ساعت تمرین کنید، بهتر است یک ساعت تمرین کنید، سپس مشغول یک فعالیت دیگر شوید و دوباره به مطالعه برگردید.

بخاطر داشته باشید: هر بار که به مطالعه بر می‌گردید، کمی بدتر از دفعه قبل خواهید بود. این نه تنها طبیعی است، بلکه دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارید. این روش مطالعه به شما اجازه می‌دهد پس از گذشت زمان کوتاهی، مطالب را فراموش کرده و آنها را مجددا یاد بگیرید و از آنجا که یادگیری مجدد سریعتر از یادگیری اولیه اتفاق می‌افتد، یادگیری شما هر بار بیشتر و بیشتر خواهد شد.

اگر محیط اطراف خود را تغییر دهید، به خودتان اجازه می‌دهید که بتوانید در موقعیت های مختلف از زبان استفاده کنید.

۹- حواس خود را پرت کنید

هنگامی که خود را از کلاس درس دور می‌کنید، به اثر انکوباسیون کمک می‌کنید، که بخشی از یک تئوری چهار مرحله‌ای خلاقیت است که توسط روانشناس انگلیسی گراهام والاس در سال ۱۹۲۶ ارائه شد.
تحقیقات والاس نشان می‌دهد که استراحت دادن به خود هنگام مطالعه تأثیر مثبتی بر به خاطر سپردن اطلاعات می‌گذارد.
همان‌طور که می‌دانید، دور شدن از فعالیتی که مشغول آن هستید، منجر به پیدا کردن یک راه حل موفق می‌شود، زیرا ذهن شما فرصت استراحت و تازه‌تر شدن را پیدا کرده است.

امیدوارم مقاله روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی برای شما مفید باشد.

اگر از رفت و آمدهای طولانی برای رفتن به کلاس زبان خسته شده‌اید اینجا کلیک کنید.

منبع : چرب زبان