آزمون آیلتس یکی از محبوب ترین و پرمخاطب ترین آزمون ها برای مهاجرت و تحصیلات تکمیلیه. این آزمون یکی از چهار آزمون اصلی زبانه که مورد قبول دولت کانادا است. اگه تو هم جزو اون دسته افرادی هستی که قصدت مهاجرته اما نمی دونی از کجا باید شروع کنی، ما بهت می گیم که اولین قدم برای مهاجرت، داشتن مدرک زبان مورد قبول اون کشوره .اگه تو هم کشور کانادا رو به عنوان مقصدت انتخاب کردی و برات سواله که نمره آیلتس موردنیاز برای تحصیل در کانادا در سال ۲۰۲۰ چیه، خوندن این مقاله رو از دست نده.

کسانی که قصد مهاجرت به کانادا رو دارن از راه های مختلفی می تونن اقدام کنن مثلا تحصیلی، سرمایه گذاری و یا حتی ویزای کاری .اما وجه مشترک همشون اینه که برای مهاجرت به کانادا چه به صورت تحصیلی و چه برای زندگی و کار نیاز داری که مدرک آیلتس رو داشته باشی.

سوالی که اینجا مطرح میشه اینه که آیا داشتن مدرک آیلتس برای تحصیل در کانادا کافیه؟ پاسخ اینه که در اکثر مواقع بله .

اکثر دانشگاه های کانادا مدرک آزمون آیلتس رو قبول دارن.هم چنین آزمون آیلتس IELTS توسط اداره مهاجرت ، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC – Immigration, Refugees and Citizenship Canada) به عنوان آزمون مهارت در زبان انگلیسی شناخته شده و بطور گسترده ای پذیرفته شده.وقتی به دانشگاه های کانادا برای تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی درخواست بدی ، ازت می خوان که نمره آیلتس رو همراه درخواستت براشون بفرستی. سوالی که اینجا ممکنه برات پیش بیاد اینه که نمره آیلتس برای تحصیل در کانادا ۲۰۲۰ باید چند باشه؟

نمره آیلتس برای تحصیل در کانادا 2020

نمره آیلتس برای تحصیل در کانادا ۲۰۲۰

در سراسر کانادا، آزمون آیلتس از اعتبار زیادی برخورداره و مورد قبول بیش از ۳۵۰ کالج و دانشگاهه. بنابراین برای کشور کانادا داشتن نمره آزمون آیلتس بسیار مهمه.

نمره مورد نیازآیلتس برای کانادا به عوامل مختلفی ربط داره:

  1. نوع ویزای مورد نظر.
  2. دانشگاه و یا کالجی که قصد داری در اون تحصیل کنی.
  3. نوع شرکتی که باهاشون می خوای کار کنی.

یه نکته ای که اینجا باید در نظر داشته باشی اینه که برای گرفتن Permanent Resident) PR) یا اقامت دائم کانادا داشتن حداقل نمره ۶ در هر ۴ مهارت آزمون (لیسنینگ، ریدینگ، اسپیکینگ و رایتینگ) لازمه و امتیازی برابر با CLB 7 (سطح ۷ آزمون زبان کانادا) رو بهت میده. هدف از این آزمون،بررسی ۴مهارته که شامل مهارت Reading(خواندن)،Listening (شنیدن)، Writing (نوشتن) و Speaking (صحبت کردن)میشه .برای هر مهارت تو نیاز داری که به صورت جدا، برنامه ریزی کنی و خودتو براش آماده کنی.

خب تا اینجا تو مقصدت رو انتخاب کردی و می خوای به کانادا مهاجرت کنی. حالا باید تصمیم بگیری که از چه طریق می خوای مهاجرت کنی. فرض کنیم که تحصیلی می خوای بری. نمره آیلتس برای تحصیل در کانادا در سال ۲۰۲۰ چند لازم داری؟

بیاین باهم یه نگاهی به نمرات آیلتس برای مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های مختلف کانادا بندازیم :

دانشگاه های کانادا که نمره آیلتس رو قبول می کنند
نمره آیلتس برای مقطع کارشناسی در کانادانمره آیلتس مورد نیاز برای مقطع کارشناسی ارشد در کانادا
دانشگاه تورنتو
نمره کل ۶٫۵ و نمره هیچ قسمتی کمتر از ۶ نباشد.نمره کل ۷
دانشگاه آلبرتا
نمره کل ۶٫۵ و نمره هیچ قسمتی کمتر از ۵ نباشد.نمره کل ۶٫۵
دانشگاه مک گیل
نمره کل ۶٫۵نمره کل ۶٫۵
دانشگاه بریتیش کلمبیا
نمره کل ۶٫۵ و نمره هیچ قسمتی کمتر از ۶ نباشد.نمره کل ۶٫۵
دانشگاه مک مستر
نمره کل ۶٫۵ و نمره هیچ قسمتی کمتر از ۵ نباشد.نمره کل ۶٫۵

چندین دانشگاه کانادا هستن که نمره آیلتس رو قبول نمی کنن و نیازی به نمره آیلتس ندارند. این دانشگاه ها ممکنه که آزمون ورودی انگلیسی خودشون رو داشته باشند. به عنوان مثال دانشگاه وینیپگ (University of Winnipeg) ،دانشگاه بروک ( Brock University ) ، دانشگاه کونکوردیا (Concordia University)، دانشگاه ساسکاچوان (University of Saskatchewan)، دانشگاه رجینا (University of Regina) جزو این دانشگاه ها با آزمون های زبان متفاوت هستن. قبل از اینکه تصمیم بگیری تو آزمون آیلتس شرکت کنی حتما چک کن که دانشگاه موردنظرت این آزمون رو قبول داشته باشه.

مراحل آمادگی گرفتن نمره آزمون آیلتس برای تحصیل در کانادا در سال ۲۰۲۰

الگوی آزمون را بشناس

برای شرکت در هر آزمونی لازمه که آزمون رو بشناسی و درک درستی از قالب و کلیات آزمون داشته باشی. اول با الگوی آزمون آشنا بشو.مثلا در مورد آزمون آیلتس باید بدونی که از چهار مهارت تشکیل شده و هر مهارت شامل چه قسمت هایی میشه. مطلب چطور در ۱۰ روز برای آیلتس IELTS آماده شویم بهت کمک می کنه که اولا با مهارت ها به طور کلی آشنا بشی و در قدم بعدی اگر زمانت برای آزمون کمه یه برنامه ریزی کوتاه مدت اما پربازده داشته باشی.

تمرین کن

هیچ کاری به اندازه تمرین کردن برای امتحان مفیدتر و پربازده تر نیست. آزمون های قبلی رو تو اینترنت سرچ کن و اونا رو حلشون کن . حل این نمونه سوالات بهت نشون میده که سطحت تو امتحان چیه و چه انتظاری باید داشته باشی. تمرین کردن بیشتر بهت کمک می کنه که به اندازه ای واجد شرایط بشی که بتونی نمره آیلتس مورد نظرت رو برای تحصیل در کانادا در سال ۲۰۲۰ بدست بیاری.

شرکت در کلاس و یا گرفتن معلم خصوصی

آیلتس یک آزمون حیاتیه . چرا؟ چون نمره ای که تو می گیری می تونه در آینده تو تاثیرگذار باشه. تو باید نمره دانشگاه های مورد نظرت رو جدی بگیری و برای رسیدن بهش یا بصورت خودآموز (Self Study) بخونی و یا در کلاس های آیلتس شرکت کنی و از مربیان حرفه ای آیلتس کمک بگیری. بعضی از وبسایت های آنلاین آموزش زبان ، اساتیدی رو بهت پیشنهاد می کنن که می تونن تو رو برای رسیدن آرزوی تحصیل در کانادا یا هر کشور دیگه ای که به نمره ی آیلتس نیاز داره آماده ات کنن. خبر خوب اینه که آکادمی مجازی آموزش زبان انگلیسی ۲۴talk هم یه دوره‌ی آیلتس داره که می تونی به صورت کاملا آنلاین در اون شرکت کنی تا با بهره مندی از کمک های اساتید باتجربه ی آیلتس، نمره ی ایده‌آلت را از این آزمون سرنوشت ساز بدست بیاری.

نتیجه گیری

برای تحصیل در کانادا ، نمره آزمون آیلتس رو لازم داری و برای اون نمره باید خودت رو وقف آمادگی برای کنی. هر زمان که احساس کردی که به درجه ای از سطح زبان رسیدی که می تونی نمره مورد نظر رو بیاری، قدم بعدی اینه که تو یه مرکز آزمون ثبت نام کنی. ممکنه یه سوالی برات پیش بیاد که چطور مطمئن بشم به اون سطح رسیدم؟ کافیه که تو امتحانای مشابه آزمون آیلتس که به آزمون ماک معروفه و تو چندین آموزشگاه داره برگزار میشه شرکت کنی. مطمئنا این نمره آزمون ماک صددرصد نشون دهنده نمره آزمون اصلی تو نیست .اما تا حدودی هم سطحت رو بهت می گه و هم نقاط ضعف و قوتت رو مشخص میکنه. تو ایران حدودا ۵ مرکز رسمی و مورد تایید هستن که می تونی برای شرکت در آزمون ثبت نام کنی. هرجا هم سوالی برات پیش اومد می تونی با مشاوران حرفه ای آکادمی مجازی ۲۴talk تماس بگیری و از راهنمایی هاشون استفاده کنی.

اگر تصمیم گرفتی که خودت به صورت سلف استادی برای آزمون آماده بشی، بهت توصیه می کنم که مقاله چگونه برنامه ریزی هفتگی برای آیلتس داشته باشیم؟ رو حتما بخونی تا بتونی تو مسیر درست قرار بگیری.

برگرفته از: ieltsninja