یادگیری زبان یک مهارت اکتسابی محسوب میشه نه ذاتی. توانایی ما در یادگیری زبان تحت تاثیر عواملی مثل زمانی که به فراگیری زبان اختصاص میدهیم و نحوه نگرش ما قرار میگیرد. اما تفاوت بین یک دانشجوی خوب و یک دانشجوی متوسط در روش برخورد با جنبه های مختلف زبان هست! ما هم تصمیم داریم سه راه یادگیری زبان انگلیسی رو بهتون یاد بدیم!

بهترین راه یاد گیری زبان انگلیسی

قبل از شروع به یادگیری زبان انگلیسی باید فکرتون رو یکم تغییر بدید تا بتونید با دید مثبت و با انرژی به یادگیری بپردازید. بیاید سه تا راه یادگیری زبان انگلیسی رو با هم مرور کنیم.

نحوه نگرش

برای اینکه موفق بشید باید با انگیزه و علاقه عمل کنید. بدون نگرش مثبت و باور به توانایی های فردی احتمالا موفق نخواهید بود. اگه دید مثبتی دارید و نیمه پر لیوان رو می بینید زودتر به جایگاه دلخواهتون میرسید.

راه یادگیری زبان انگلیسی

زمان بهترین کمک در راه یادگیری زبان انگلیسی

حداقل روزی یک ساعت وقت بذارید. میتونید مثلا در حین انجام کارهای روزانه مثل آشپزی، به فایل های صوتی آموزش زبان گوش بدید. یا اخبار انگلیسی رو از تلویزیون دنبال کنید. باور کنید همه ما در طول ۲۴ ساعت شبانه روز قطعا ۱ ساعت زمان خالی داریم که بتونیم اونو به یادگیری و تقویت زبان اختصاص بدیم. پس بهانه نیاریم!

همچنین باید این رو بپذیریم که حرفه ای شدن زمان میبره و راه طولانی در پیش دارید. ماه ها و شاید هم سالها. بستگی داره هرروز چه مقدار زمان میذارید؟ پس از خودتون انتظارات واقع بینانه داشته باشید.

راه یادگیری زبان انگلیسی

توجه کردن یک راه یادگیری زبان انگلیسی است

یادگیری هر زبانی از رمانیایی گرفته تا زبان چینی دشواری های خاص خودش رو داره. مثلا در زبان انگلیسی بعضی از لغات اون جور که نوشته میشن، خونده نمیشن. در خیلی زبانها مثل روسی، فرانسوی، انگلیسی و پرتغالی حروف صدا دار بسته به تاکید روی عبارت یا کلمه تغییر میکنند.

وقتی شروع به یادگیری یک زبان جدید میکنیم، در ابتدا به تلفظ ها، گرامر و بقیه جنبه های مختلف زبان “توجه” نمیکینیم. اما بعد از مدتی کم کم توجهمون به موضوعات مختلف جلب میشه. مثلا به این نکته توجه میکنیم که روش نوشتن و جایگذاری کلمات در جمله، در زبان های دیگه با زبان مادری ما تفاوت دارن. این جلب توجه حس کنجکاوی ما رو در مورد جنبه های دیگر اون زبان تحریک میکنه.

هیچ کدوم از ما به یاد نداریم که چطور ابعاد مختلف زبان مادری خودمون رو یاد گرفتیم. فقط این رو میدونیم که مغز ما از محیط پیرامون خودش به طور طبیعی الگوبرداری کرده تا فرایند صحبت کردن ما به تکامل رسیده. ما نمی خواستیم که اتفاق بیفته بلکه خودش به شکل طبیعی اتفاق افتاد. اما در یادگیری زبان دوم پروسه توجه کردن به شکل آگاهانه اتفاق میفته چون خودمون میخوایم.

راه یادگیری زبان انگلیسی

مثالی برای توجه کردن!!!

بذارید با یک مثال این راه یادگیری زبان انگلیسی رو براتون روشن تر کنیم. تصور کنید وارد یه جنگل پر از درختها و گیاهان مختلف شدید که توش مسیرهای زیادی داره. وقتی برای اولین بار توی این جنگل راه میرید فقط به این توجه میکنید که گم نشید و زیاد به درختان و گیاهان جنگل توجهی ندارید. اما وقتی برای بار دوم و سوم و دفعات بیشتر تو این جنگل قدم میزنید کم کم توجهتون به عناصر مختلف جنگل از گیاهان و درختان گرفته تا حشرات جلب میشه.

بنابراین اگه کسی ازتون بار اول بپرسه که جنگل چه شکلی بود جواب خاصی ندارید اما از دفعه دوم به بعد حرفهای بیشتری واسه زدن دارید. چون به محیط اطراف خودتون بیشتر توجه کردید و با اون محیط رابطه برقرار کردید. از دفعه دوم به بعد قدم زدن تو جنگل براتون معنادار و لذت بخش میشه. یادگیری زبان هم به همین شکله! وقتی از زبان جدید لذت میبرید که براتون تا حدی قابل درک و معنادار باشه.

راه یادگیری زبان انگلیسی

در آخر فراموش نکنید که هر نکته ای از زبان جدید یاد گرفتید، اون رو هرروز بارها و بارها مرور کنید (به خصوص کلمه های جدید) تا ملکه ذهنتون بشه و سعی کنید نکات مهم رو یه جا یادداشت کنید و هرروز به یادداشت هاتون نگاه بندازید تا روی آموخته هاتون غبار زمان و فراموشی ننشینه.