امروزه بخش زیادی از زبان آموزان را کودکان و نوجوانان شامل میشوند. بحث آموزش زبان به کودکان و نوجوانان با چالش‌های بسیاری همراه است و نحوه‌ی تدریس به هر گروه سنی نیز متفاوت است. در این مقاله به روش‌هایی که میتوانید استفاده کنید تا به کودکان و جوانان زبان انگلیسی را بیاموزید اشاره میکنیم.

تفاوت آموزش زبان به کودکان و نوجوانان

زبان آموزان جوان به دو دسته تقسیم میشوند:.
دسته‌ی اول کودکانی که بین بازه‌ی سنی ۴ الی ۱۲ سالگی هستند.
دسته‌ی دوم نیز نوجوانان هستند که از سن ۱۳ سالگی تا ۱۸ سالگی را شامل میشوند.
هر کدام از این زیرگروه‌ها نیازمند تکنیک‌ها و روش‌های آموزشی متفاوتی هستند و دانستن این که چگونه به هریک از آن‌ها زبان انگلیسی را آموزش دهیم به مهارت بالایی نیازمند است.

۱-نحوه‌ی آموزش زبان انگلیسی به کودکان

زمانی که میخواهید به کودکان زبان انگلیسی بیاموزید، از آهنگ‌های کودکانه، بازی‌ها، فیلم‌های کودکانه و سایر روش‌های جذاب و مفرح استفاده کنید تا باعث شود کودکان در کلاس شرکت کنند و با روش‌هایی که از آن لذت میبرند زبان انگلیسی را یاد بگیرند. به یاد داشته باشید که کودکان عاشق این هستند که در طول کلاس فعال باشند.
تکنیک دیگر برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان این است برنامه‌ی هر جلسه را از قبل مشخص کنیم. این روش به کودکان اعتماد به نفس میدهد و باعث میشود یک جو مثبت در کلاس حاکم باشد زیرا کودکان زمانی که میدانند چه اتفاقی قرار است بیفتد، آرامش بیشتری دارند.
برای این که انگیزه‌ی یادگیری کودکان را در طول کلاس حفظ کنید ، از فعالیت‌هایی استفاده کنید که شامل مهارت‌های مختلف است و کودکان در طول کلاس هم آرامش داشته باشند و هم انرژی و شور و اشتیاق یادگیری را.

بازی‌هایی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

بی شک برای آموزش زبان به کودکان و نوجوانان ، بازی‌ها نقش بسیار مهمی دارند؛ اما بازی‌های مناسب هر گروه سنی متفاوت هستند. بهترین بازی‌های برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان در طول کلاس عبارتند از:

هنگ-من: در بازی هنگ-من کودکان تلاش میکنند تا با توجه به تعداد جای خالی‌ها ، کلمات را قبل از این که فرصتشان تمام شود حدس بزنند. این بازی باعث میشود دایره لغات کودکان گسترده تر شود، همچنین نحوه‌ی نوشتن کلمات را یاد میگیرند و فاصله‌ی بین لغات را نیز متوجه میشوند.

بازی هنگ من و آموزش زبان به کودکان و نوجوانان

بینگو: در بازی بینگو کودکان یک برگه دارند که در آن اعداد مختلف نوشته شده است و با خواندن هر عدد توسط شما، اگر آن عدد را در برگه‌ی خود داشته باشند باید آن را علامت بزنند. بازی تا جایی ادامه دارد که یکی از زبان‌آموزان تمام اعداد موجود در کارتش را علامت بزند. این بازی علاوه بر این که بسیار لذت بخش است باعث میشود کودکان اعداد را به خوبی یاد بگیرند و همچنین در تقویت مهارت شنیداری آن‌ها بسیار کمک کننده است.

بازی بینگو و آموزش زبان به کودکان و نوجوانان

۲-نحوه‌ی آموزش زبان انگلیسی به نوجوانان

برای آموزش زبان به نوجوانان به دلیل این که از نظر گرامر و مکالمه قوی تر شده‌اند، نحوه‌ی فعالیت‌های کلاسی نیز متفاوت تر است. برای مثال میتوانید در طول کلاس از بحث و گفتگو استفاده کنید تا تمام زبان‌آموزان در طول کلاس شرکت داشته باشند. برای ایده‌ی موضوعات بحث و گفت و گو شما میتوانید در کلاس‌های بحث آزاد شرکت کنید تا به این روند بیشتر آشنا شوید. همچنین میتوانید در کلاس‌ها از دیالوگ خوانی استفاده کنید تا علاوه بر تقویت مهارت خواندن دانش‌پژوهان، کلاس‌های خود را برای نوجوانان لذت‌بخش تر از همیشه کنید.
در طول کلاس میتوانید از نوجوانان بخواهید تا مسئول آموزش شوند زیرا این کار به آنان حس مدیر و مسئول بودن میدهد و باعث میشود از کلاس بیشترین استفاده را ببرند.

بازی‌هایی برای آموزش زبان انگلیسی به نوجوانان

برای آموزش زبان انگلیسی به نوجوانان نیز بازی‌ها نقش مهمی دارند. بعضی از آن‌ها عبارتند از:

ترجیح میدی ……: در این بازی زبان‌آموزان را به گروه‌های دو نفری تقسیم کنید و از آن ها بخواهید تا از یکدیگر درمورد یک تصمیم سخت سوال بپرسند. برای مثال بپرسند:” ترجیح میدی یک میلیون دلار پیدا کنی یا عشق زندگیت پیدا کنی؟!” و فرد دیگر پاسخ دهد. (صادق باشید و انتهای این مقاله بگویید شما کدام را ترجیح میدهید؟!!!)
این بازی علاوه بر این که مهارت مکالمه‌ی نوجوانان را تقویت میکند باعث میشد تا همه از کلاس لذت ببرند و یادگیری برایشان مفرح تر به نظر برسد.

من کیم یا چیم؟!: این بازی به این صورت است که یک کلمه را با استفاده از برگه چسبان به یکی از دانش‌پژوهان وصل میکنیم. بقیه‌ی زبان‌آموزان باید تلاش کنند تا با توصیف آن کلمه و بدون این که کلمه را بگویند، فردی که دارای برگه‌ی چسبان است را متوجه آن کلمه کنند. این بازی به صورت گروهی انجام میشود و باعث دخیل شدن نوجوانان در کلاس میشود. در این بازی دایره لغات زبان‌آموزان تقویت پیدا میکند و همچنین نوجوانان نحوه‌ی توصیف کلمات را متوجه میشوند.

بازی من کیم یا چیم و یادگیری زبان به کودکان و نوجوانان

آموزش دادن زبان انگلیسی بی شک به مهارت‌ها و ترفندهای بسیاری نیاز دارد ؛ حتی اگر از سطح دانش زبان انگلیسی بالایی برخوردار باشید، برای اینکه بتوانید استاد زبان انگلیسی بشوید قطعا به دوره‌ها و آموزش‌های فراوانی نیازمندید. حال همانطور که اشاره کردیم ، مدرس کودکان و نوجوانان شدن نیز با چالش‌های بیشتری همراه است، اما موسسه‌ی زبان انگلیسی آنلاین ۲۴talk با برگزاری کلاس‌های تربیت مدرس ، شما را با تمام این چالش‌ها آشنا میکنند و راه‌های مقابله کردن با هر کدام را به شما نشان میدهند و این امکان را به شما ارائه میکند که هم شما و هم زبان‌آموزانتان از کلاس‌ها در حین کارآمدی و تاثیرگذاری ، لذت نیز ببرید.

لذت بردن از آموزش زبان به کودکان و نوجوانان