آموزش زبان به کودکان باید با هیجان و فعالیت های جذاب همراه باشه تا نتیجه بهتری بده. در غیر اینصورت کلاس زبان براشون به مکانی بی روح و خسته کننده تبدیل میشه. برای رسیدن به این هدف انتخاب کتاب مناسب آموزش کودکان وظیفه مهمیه. در ادامه همین مطلب چند تا کتاب زبان کودکان که در سطح بین المللی مطرح هستند رو بهتون معرفی می کنیم.

معیار انتخاب بهترین کتاب زبان کودکان چیست؟

بچه ها به شدت با انرژی و شطونن و یاد دادن زبان انگلیسی به اونها کار راحتی نیست. حالا فرض کنید که بخوان سر کلاس هم بشینن و از رو کتاب چیزی بخونن!!! این تقریبا غیر ممکنه. خب چطور باید بچه ها را به کتاب زبان جذب کرد؟ جواب این سوال برمیگرده به ویژگی ساختاری کتاب که در عین هیجان انگیز بودن، فعالیت و بازی داشته باشه و مطالب مفید رو به بچه ها یاد بده! حالا به ترتیب این کتاب ها رو معرفی میکنیم.

کتاب زبان کودکان

“ESL activities and mini-books for every classroom”

نویسنده: Kama Einhorn

در یک نگاه:

این کتاب لبریز از فعالیت های مفرح هست که معلم برای همیشه تازه موندن کلاس میتونه از اونها استفاده کنه. این کتاب برای شاگردان شما در هر سطحی، چه قبلا با زبان انگلیسی آشنا شده باشن و چه از صفر شروع کرده باشن فعالیت های متنوعی در نظر گرفته که مطمئنا به درد همه سطوح میخوره.

نقاط برجسته:

یکی از بهترین ویژگی های این کتاب، مجموعه ای گردآوری شده از مینی کتاب هاست که با هر فصل از این کتاب برای کمک به زبان آموزان مبتدی همراهه. محتوای بخش مینی کتاب با موضوع درس هماهنگی داره.

یک بخش دیگه بسیار مفید و کاربردی این کتاب توصیه هایی برای اداره کلاس در هفته اول هست. در این قسمت به معلم گفته میشه چطور با دانش آموزان رفتار کنه که حس خوبی به کلاس داشته باشند. مثلا یکی از توصیه هاش این هست که معلم جلسه اول از دانش آموزها یک عکس دسته جمعی بگیره و اونو چاپ کنه و یک کپی از عکس به همراه اسم های همه دانش آموزها به هر نفر بده.

با این روش همکلاسی ها با هم زودتر آشنا میشن و رفتار دوستانه ای پیدا خواهند کرد.

کتاب زبان کودکان

“Children’s ESL Curriculum: learning English with laughter”

نویسنده ها: Daisy A. Stocker و    George A. Stocker

در یک نگاه:

خنده یک زبان جهانیه. کسی هست که خندیدن رو دوست نداشته باشه؟ احتمالش خیلی کمه! نویسنده های این کتاب از قدرت تاثیر خنده آگاهی دارن و از اون برای یادگیری بهتر بچه ها استفاده میکنن. این مجموعه کتاب شامل یک کتاب درسی، یک کتاب تمرین و یک کتاب راهنمای معلم هست. همه اینا برای معرفی زبان انگلیسی به بچه هایی هست که تا به حال با انگلیسی برخورد نداشتن. تمرین ها و فعالیت های کتاب جوری طراحی شدن که بچه ها در عین یادگیری زبان اوقات شادی رو سپری کنند.

نقاط برجسته:

فرمت این کتاب خاصه. حروف و کلمات با سایز خیلی بزرگ نوشته شدن تا مناسب مخاطب کم سن و سال باشه. در کل کتاب الگوهای ترسیمی زیادی وجود داره که به تمرین نوشتن اولین کلمات انگلیسی بچه ها کمک میکنه.

صورت مساله خیلی از تمرین ها به صورت شفاهی هست. یعنی یا معلم باید برای همه توضیح بده که واسه این تمرین باید چه کار کنند یا از طریق گوش دادن (listening)  به فایل صوتی باید مسیر درست رو انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید! بهترین روش آموزش زبان به کودکان چیست؟؟؟

کتاب زبان کودکان

“Assessment and ESL: an alternative approach”

نویسنده: Barbara Law

در یک نگاه:

برای معلم ضروریه که بدونه بچه ها در چه مرحله ای از یادگیری قرار دارن. در گذشته و حتی امروزه خیلی از معلم ها از امتحان گرفتن استفاده می کردن که نتیجه دقیقی رو نشون نمیده. از اونجایی که این کتاب پرفروش از کتاب های درسی سنتی و مرسوم نیست و جزو کتاب های مدرن محسوب میشه، برای معلم ها راهکار جایگزین خوبی به جای امتحان گرفتن هست تا پیشرفت درسی دانش آموزان رو بررسی کنند. نویسنده این کتاب روی ارائه روش های ارزیابی پیشرفت زبان آموزان تمرکز داره.

نقاط برجسته:

نویسنده در مورد ۴ مدل یادگیری زبان بحث میکنه. زبان واقعی، زبان کامل و ادغام شده، امکانات محیط و یادگیری پیوسته.  در این کتاب نویسنده ارزیابی های متفاوت یادگیری رو که با این ۴ مدل توام هستند نشون میده.

زبان واقعی زبانی هست که هدف واقع بینانه داره. دانش آموزان دلایل مهمتری از صرفا خوشحال کردن معلم برای یادگیری زبان دارند. (قسمتی از متن کتاب)

کتاب زبان کودکان

“ESL teacher’s activities kit”

نویسنده: Elizabeth Claire

در یک نگاه:

از اینکه این کتاب در سال ۱۹۹۸ نوشته شده ناامید نشید! هنوز هم این کتاب پیشنهادات فوق العاده ای برای معلم های به خصوص معلم های تازه کار داره. این کتاب شامل فعالیت های جذاب و موثر در یادگیری برای بچه ها میشه.

نقاط برجسته:

این کتاب دستورالعمل های مشخص و گام به گام برای راهنمایی معلم داره. هر گروه سنی فعالیت مخصوص و موثر خودش رو داره. آیتم هایی متناسب استفاده معلم برای سطوح مختلف و فعالیت های کتاب تنوع زیادی دارند. از فعالیت های رو کاغذ گرفته تا بازی های بیرون از فضای کلاس که کمک زیادی به دانش آموزان خجالتی می کنه تا از محدوده امن (safe zone) خودشون بیرون بیان.

ویژگی دیگه این کتاب علاوه بر اشاره به نکات مهم اداره موثر کلاس، داشتن یک چک لیست از دستورالعمل های لازم (گرامری و لغوی) هست.

در آخر لازمه بگیم که بهترین کتاب برای بچه ها کتابی هست که جذبش بشن و اونا رو از درس فراری نکنه. محیط کلاس و نوع تدریس اساتید هم عوامل مهم دیگه ای هستن که تاثیر زیادی روی یادگیری دارن؛ پس نمیتونیم بگیم چون فلان کتاب خوبه قطعا جواب میده. کتاب زبان کودکان یکی از عوامله و بقیه ی موارد هم باید استاندارد باشن تا نتیجه مطلوب بشه!

یک هدف مهم که در دوره کودکان آکادمی ۲۴talk دنبال می شود، ایجاد علاقه و انگیزه کافی برای یادگیری زبان انگلیسی در فرزندان شماست.داشتن یک تجربه خوب و مثبت از کلاس زبان بسیار ارزشمند است و باعث جلوگیری از دلسردی کودکان برای ادامه یادگیری در مقاطع بالاتر خواهد شد.