هر کلاسی و هر دانشجویی ویژگی های خاص خودش رو داره. بنابراین ترفند خاصی برای درس دادن وجود نداره که به درد همه بخوره. کلاس خصوصی زبان میتونه برای دانشجو و استاد منافعی داشته باشه. به عنوان استاد وقتی نیازهای شاگردتون رو بدونید سریع تر به نتیجه می رسید. میتونید با توجه به نقاط ضعف و قدرت شاگردتون هر درسی رو با روش مخصوص خودش تدریس کنید. به عنوان دانشجو میتونید بر خلاف کلاس های گروهی از تمام انرژی و وقت استاد برای خودتون استفاده کنید. در اینجا سعی کردیم چند تا راهکار کاربردی برای تدریس خصوصی زبان بهتون پیشنهاد بدیم.

بهترین روش تدریس خصوصی زبان چیست؟

تدریس خصوصی زبان برای زبان آموز و استاد مزایای زیادی داره. تمام وقت استاد برای دانشجو است اما ممکنه از این وقت به خوبی استفاده نکنند. به همین دلیل روش های درست و تائید شده تدریس خصوصی زبان رو بررسی کردیم.

برنامه ریزی

مسلما برنامه ریزی کردن اولین و واضح ترین کاری هست که به ذهنتون میرسه ولی خیلی از استادها به خصوص تازه کارها برنامه ریزی خاصی ندارند. حتی اگه صرفا مکالمه درس میدید باز هم برای خودتون ساختار و هدف داشته باشید.

برای جلسه اول از شاگردتون بپرسید از شرکت در کلاس چه توقعات و اهدافی داره؟ اگه کلاستون داخل موسسه برگزار نمیشه و به صورت آزاد کار می کنید در مورد روز و تایم کلاس با هم به توافق برسید.

تدریس خصوصی زبان

زمانبندی منظم

برای اینکه حرفه ای عمل کنید زمانبندی کلاس خصوصی رو هم مثل کلاس های موسسه تنظیم کنید. اگه تازه کار هستید تحقیق کنید چه ساعتهایی برای تدریس استاندارد هستند و برای هر جلسه چقدر زمان لازم دارید.

سعی کنید از جلسه اول جدیت و پشتکار رو در صدر کار قرار بدید.

حفظ آرامش و مقدمه چینی

تفاوت کلاس خصوصی با کلاس گروهی اینه که وقتی وارد کلاس میشید با چند نفر مواجه نیستید بلکه مخاطب شما فقط یک نفره پس میتونید واسه مقدمه چینی با یه گپ دوستانه شروع کنید تا با یک تیر دو نشان بزنید یعنی هم یخ فضا رو بشکنید و هم خودتون آروم بشید و استرستون از بین بره. مدت این مقدمه چینی بستگی به شاگرد شما و تعداد جلسات کلاس در هفته داره. البته اگه گپ زدنتون هوشمندانه باشه خیلی بهتره. به این معنی صحبت هاتون به سمت و سوی درسی که قراره تدریس کنید کشیده بشه. پس اگه از قبل به این موضوع فکر کنید بهتره. مثلا میتونید درمورد تکلیفی که برای منزل دادید یا اخبار داغ تلویزیون سوال کنید.

تدریس خصوصی زبان

مرور جلسه قبل

از شاگردتون سوالات هوشمندانه مختلفی بپرسید تا بفهمید درس های گذشته رو به خوبی متوجه شده و سوالتون رو یه جوری به درس جدید هم ربط بدید. شروع جلسه با چک کردن تکالیف منزل هم انتخاب خوبیه. چون باعث میشه ابهامات گذشته تا حدودی برطرف بشه.

از واقعیت ها کمک بگیرید

به خاطر ارتباط نزدیک تری که در کلاس خصوصی بین استاد و زبان آموز هست و همینطور تمام وقت کلاس که برای یک نفر صرف میشه، با کمک اشیاء کارهای جالبی میتونید انجام بدید . استفاده از اشیاء برای به حرف آوردن زبان آموزان کم حرف و خجالتی مفیده. مثلا  میتونید از نقشه گوگل مپ استفاده کنید و مسیریابی رو تمرین کنید. به خصوص اگه شاگردتون کودک هست حتما از وسایل جانبی مثل وسایل بازی، عکس و غیره استفاده کنید.

اگر زبان آموز شما کارمند هست ازش بخواهید که بروشورهای شرکت رو بیاره و دربارش صحبت کنه.

تدریس خصوصی زبان

استفاده بهینه از ویژگی های زبان آموز

هر انسانی ویژگی های خاص خودش رو داره. شما به عنوان استاد کلاس خصوصی باید سعی کنید تا شاگردتون رو خوب بشناسید. از شاگردتون بخواید راجع به ویژگی های شخصیتی خودش، علایق، سرگرمی ها، خانواده و… براتون حرف بزنه. اینطوری هم فضا صمیمی تر میشه، هم استرس حرف زدنش می ریزه و هم شما نسبت به شاگردتون شناخت پیدا می کنید. از شهر و رسم و رسوماتی که دارند بپرسید.

خلاصه هر موضوعی که باعث شناخت بیشتر شما بشه در ادامه روند تدریس موثر هست.

امتحان شفاهی

هر دو جلسه یک بار (کمتر یا بیشتر بسته به سطح شاگردتون) ازش درخواست کنید که درباره یک موضوع جالب و مورد علاقش براتون بایسته و حرف بزنه (سخنرانی کنه) اگه شاگردتون مجبور باشه تو محیط کار یا دانشگاه سخنرانی کنه بابت این امتحان های شفاهی خیلی از شما ممنون خواهد بود. چون امتحان شفاهی و صحبت کردن و ارائه دادن جلوی استاد که یک نفر هست، خیلی راحت تر از صحبت کردن کردن جلوی چند نفره. میتونید خودتون هم موضوع پیشنهاد بدید.

تدریس خصوصی زبان

تدریس چند رسانه ای

به یاد داشته باشید که بزرگترین منفعت کلاس خصوصی برای زبان آموزان زمان بیشتر برای صحبت کردن هست. پس باید از این فرصت به نحو بهینه استفاده کنید. برای اینکه همیشه موضوع های داغ داشته باشید به جز موضوعات کتاب درسی، از فایل های صوتی وتصویری استفاده کنید. یک ویدیو بذارید ببینید و بعد در موردش بحث کنید. یا همین کار رو با فایل صوتی انجام بدید.

تمام فایل های صوتی و تصویری به راحتی از اینترنت قابل دانلود هستن.

زمان سکوت داشته باشید

بعضی از زبان آموزان سطح بالا دوست دارن بی وقفه صحبت کنن، اما برای خیلی ها ۱۰ دقیقه پشت هم صحبت کردن هم کار سختیه. این بستگی به سطح شاگرد شما داره. اما شاگرد شما در هر سطحی که باشه به سکوت هم نیاز داره. چون با سکوت میتونه بهتر فکر کنه و راندمان یادگیریش بالاتر میره. باید برنامه ریزی کنید که تو کلاس هم فعالیت های هیجان انگیز انجام بدید هم کارهایی که نیاز به سکوت و آرامش دارن. مثلا ۵ دقیقه زمان بدید تا در سکوت تمرین نوشتن انجام بده.

تدریس خصوصی زبان

کمتر حرف بزنید بیشتر شنونده باشید

تظاهر کنید که حرف های شاگرد رو متوجه نمیشید! یک عالمه سوال بپرسید تا منظورش رو برسونه. در حقیقت جای شاگرد و استاد رو عوض کنید. به جای اینکه تمام مدت حرف بزنید و توضیح بدید و اظهار نظر کنید اجازه بدید زبان آموز حرف بزنه. چون شما نیومدید کلاس که انگلیسی حرف زدن یاد بگیرید بلکه نقش شما شنیدن و اصلاح کردنه.

در مجموع سعی کنید فضای درس رو مفرح کنید. خیلی از زبان آموزها سر کلاس راحت نیستن و دوست ندارن در مرکز توجه باشن. زود یاد میگیرن و از طرفی زود هم خسته و دلزده میشن. کار مهمی که شما به عنوان استاد باید انجام بدید ایجاد تنوع هست. راه های مختلف تدریس و تمرین رو امتحان کنید و از یک الگوی یکنواخت پیروی نکنید. چون شما ربات نیستید!

دوره TTC موسسه ۲۴Talk از بهترین و به روزترین متد ها بهره میگیره و شامل موارد مختلفی میشه از جمله آموزش تئوری های تدریس، آشنایی با انواع روش ها و تکنیک های تدریس، آموزش عملی تدریس زبان، انجام تدریس در سر کلاس های آموزشی وابسته به نکات کلاسی، انجام Observe های گوناگون از سطوح و کلاس های گوناگون، آموزش نکات کلیدی و سوالات رایج معلمین پیرامون مشکلات کلاس و آموزش مدیریت کلاس. ارزشیابی این دوره هم به دو شکل ارزشیابی تئوری های آموزشی و تدریس عملی در محیط واقعی انجام میشه.